Italian Stallion - 2 disc Special Edition

16. marts 2008 af Michael Panduro

Italian Stallion - 2 disc Special Edition billede

Stallones ikke så velbevogtede hemmelighed slippes ud i lys lue på en af de mest kuriøst underholdende udgivelser i lang tid

Den har ligget i krogene og luret. De fleste har hørt om den, men de færreste har set den, denne ”Hollywoods bedst holdte hemmelighed”. Men nu får den altså sin danske DVD-debut. Sylvester Stallones allerførste film, der tog hele to dage af mandens liv at optage, men som har hjemsøgt ham i tæt på fyrre år nu.

Den halvpornografiske ”Party at Kitty and Stud’s” blev optaget helt tilbage i 1970, men fik ikke synderlig opmærksomhed før den i 1976, i hælene på megasuccesen ”Rocky”, der gjorde Stallone til verdensstjerne fra det ene øjeblik til det andet, blev klippet let om og genudgivet som ”Italian Stallion”. Lige siden har den luret i baggrunden og tjent uretfærdigt mange penge, sin fuldstændige mangel på kvaliteter taget i betragtning.

Det er selvsagt ikke på de filmiske kvaliteter man skal bedømme en film som denne, for på alle leder og kanter er den håbløs – ja, katastrofalt dårlig. Til gengæld leverer den fuld valuta i ren kitschværdi og den har alle de kvaliteter man kan håbe på at finde i en lummer sengekants-film fra 70erne. Skuespillet er skrækkeligt, men det er sateme også et misfoster af et ”manuskript” de få medvirkende bryder med. Ligeledes er tempo, dramatik(?) og instruktion værdier man skal kigge langt efter, men alligevel så er der altså underholdning at finde her. Underholdning fordi det hele er så uhyre dårligt. Underholdning fordi linjer som ”I'll be velvet-mouthed on your shank of love” og karakterer der konsekvent bare siger ”That turns me on” er ubetalelige. Underholdning fordi filmen, som mange af sine samtidige, kører parallelløb mellem de ufatteligt uerotiske sexscener og mere psykedeliske indfald (det hele slutter med fælles nøgendans om et imaginært lejrbål).

Man skal være af typen der finder forfærdeligt skuespil, en utydelig lydside og platte sexvittigheder underholdende og man skal kunne se det fede i det dårlige – men kan man det, så er ”Italian Stallion” blandt de mest underholdende møgfilm man kan finde på de danske DVD-hylder. Filmen havde været komisk selv uden en evigt nøgen Stallone der valsede pinligt rundt, mens Kitty leverer en ugeblads-værdig voice-over hvor hun fortæller os alle hvor sexet han er. De mange indsatte referencer til Rocky, blandt andet en tydeligt efterdubbet linje, hvor Kitty siger: ”Some day you’ll be known as the Italian Stallion” og det ekstremt plagierende soundtrack, er værd at holde øje med, og da skuespillerne til slut begynder at snakke direkte i kameraet og levere guldkorn som: ”He told me this was gonna be a classy film. If I wasn’t so horny I’d leave right now” vil du enten have slukket for længe siden eller ligge på gulvet med latterkramper. Jeg gjorde det sidste.

Og netop som jeg ikke troede det kunne blive mere skørt og katastrofalt underholdende, så satte jeg den anden DVD i denne dobbelt-udgivelse i afspilleren. Her får man i følge coveret en såkaldt XXX-udgave af filmen – altså en fuldt pornografisk version (til trods for masser af frontal nøgenhed og nærbilleder af kønsdele, så har hovedfilmen trods alt intet direkte pornografisk indhold, læs: penetration). Og hvilken version! ”Filmen”, hvis man tør kalde den det, er en kæmpe mødding af klip fra hovedfilmen, blandet sammen med tilsyneladende tilfældig pornografi, sexualundervisningsfilm og andet arkiv-materiale. Oven over den fuldstændig usammenhængende billedside kører en tysk madame, der i et fantastisk billedsprog forklarer om nymfomani, orgasme og jeg ved ikke hvad. Billedsiden på denne udgivelse er oven i købet så forfærdelig dårlig at det kun forstærker det obskure materiale, der vel at mærke aldrig giver en indtryk af at være Stallone eller nogen af hans medspillere i aktion. Et helt igennem fantastisk stykke bonusmateriale, der hæver udgivelsen og gør den til en af de absolut mest mærkværdige udgivelser du kommer til at finde på de danske hylder nogensinde.

I kontrast til den vældig dårlige, men vældig passende, kvalitet på bonusfilmen, så er hovedfilmen endnu engang en teknisk imponerende udgivelse fra AWE. Billedesiden er skarp og med gode farver og selvom lydsiden halter fra tid til anden, så får man indtryk af at alt er gjort for at få bare en nogenlunde forståelig dialog ud af det dårlige råmateriale. Udover ekstrafilmen, så finder man også lidt skreven materiale om filmen, blandt andet en stribe sjove facts, og så er der den mindeværdige trailer. Alt i alt en uhyre interessant og grinagtig udgivelse, med alt hvad man kunne ønske sig fra så skrækkeligt underholdende en film.

Another World Entertainment.

Titel: Italian Stallion
Original Titel: Party at Kitty and Stud's / Italian Stallion