Kinsey

6. maj 2005 af Jeppe Krogh

Kinsey billede

Da Dr. Alfred Kinsey i 1947 udgav bogen ”Sex behavior in the human male” revolutionerede han opfattelsen af seksualadfærd, mens denne film om ham ikke revolutionerer noget som helst.

Doktor Alfred Kinsey (Liam Neeson) er en ihærdig professor i biologi, der bruger det meste af sin tid på at studere en bestemt slags hveps uden helt at lægge mærke til hvad der foregår blandt menneskene omkring ham. Hans far (John Lithgow), der er prædikant gør grin af sin søns valg af profession, hans studerende mener han mangler et liv og han har heller ikke ret mange venner. Dog en dag, da han som den eneste sidder alene på en skovtur, spørger en af hans studerende Clara McMillen (Laura Lenny) om at sidde ned hos ham. På sin kejtede facon siger han ja og, som man siger, the rest is history …

Amerikanske Bill Condon har sat i scene og udover flere TV-film, så kender vi ham fra den aldeles fremragende Gods And Monster (1998), der også udforsker en kendt personligheds liv. Kinsey er desværre mindre skæv og mere mainstream, så vi må håbe at han ikke er gået den slagne vej til de store budgetter og store, brede film i Hollywood. Da hans næste film er en musical med Beyoncé Knowles som Diana Ross kan man aldrig vide hvad der sker i fremtiden, hehe.

Filmbiografien er naturligvis centreret omkring Doktor Alfred Kinsey, der spilles eminent af Liam Neeson og om hvordan hans person og arbejde påvirkede det meste af verden i 1940erne. Han var forarget over hvordan datidens seksualundervisning var mere out-of-date-moralprædikener end almindelig how-to.do-undervisning. Efter at flere studerende spørger ham om råd, beslutter han at holde sit eget kursus for gifte par om hvad sex egentlig handler om. Dette leder ham til at lave store undersøgelser over hele USA om menneskenes seksualvaner og til at gøre op med fordommene om at hvad, der er normalt og ikke-normalt.

På baggrund af hans undersøgelser skriver han to bøger om henholdsvis mandens og kvindens seksualadfærd – og især den sidste gjorde ham meget debatteret og udstødt. Med sin patenterede Laura Linney-magi spiller Laura Linney Kinseys kone, Clara, der må acceptere mangt og meget fra sin mand. Laura har en evne til at spille afdæmpet og ærlig, og også virke følsom og klippefast på én gang. Hun indeholder virkelig så meget og man tror simpelthen bare på Liam og Laura. Man glemmer lidt, at de ser lidt ældre ud end de 26 og 23 som de skal være i starten af filmen, men det er mindre vigtigt.

Der var stor debat om måden hvorpå Kinsey samlede sine data og hvordan han insisterede på at sit forskerhold katalogiserede deres seksualadfærd, og hvordan han opfordrede dem til at have sex med hinanden. Dette fører naturligvis ikke til det bedste arbejdsmiljø og det antydes da også i filmen at ikke alle hans metoder er helt de rigtige.

Kinsey er en god formular-film, der både er sjov og underholdende, men også mangler lidt subtilitet i slutningen. Man kan godt se den skal afsluttes på en fin måde, som alle skal kunne forstå og acceptere. Denne seer mener desuden at der mangler lidt granskning af hans familie og personerne i hans forskerhold, men så måtte det have taget noget af fokus væk fra Kinsey-figuren, der jo bærer filmen oppe. Skuspillet er i verdensklasse. Selv birolleskuespillerne er store navne, der kan sit kram og af den grund, så tror man bare på at de personer virkelig var som de portrætteres. Musikken er so so, billederne er flotte og i det hele taget er håndværket rigtig godt. Det er dog lidt som om at vi får et godt indblik i hvad Kinsey gør og hvorfor på overfladen, men den dybere personskildring udebliver eller er karikeret. Et godt eksempel herpå er faderens hånlige håndtering af at hans søn ikke lever op til hans forventninger. Filmen får 4 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Kinsey