Kongen af Queens - sæson 3

4. januar 2009 af Christian Arhoff Andersen

Kongen af Queens - sæson 3 billede

Doug og Carrie er tilbage i tredje omgang af

Der er mange gode komedie serier på tv der presser både tv formatet og gør op med de mange klicher, der efterhånden er kommet i klassiske komedieserier. Kongen Af Queens er ikke den slangs serie. Det er en simpel serie i opbygning der i al almindelighed handler om en mand, hans kone og hendes far der bor i deres kælder. Humoren i serien kommer fra de skuespillere der er med i serien, og ikke konceptet. Det gør nu heller ikke så meget for med en stærk cast, er "Kongen af Queens" en rigtig sjov serie, det meste af tiden.

Kevin James er Doug. En IPS arbejder i området Queens i New York. Han er en mand af simple glæder. Han elsker football og mad, og specielt sammen med sine venner Deacon(Victor Williams), som han arbejder sammen med og den nervøse og underlige Spence(Patton Oswalt). Doug er gift med Carrie, en hård New York pige, der ikke finder sig i noget, hverken fra andre eller fra Doug. Serien handler mest omkring Doug og Carries ægteskabelige problemer, de fleste gange meget a la "Simpsons" hvor Doug gør et eller andet for dem uden at fortælle Carrie om det før det er for sent. Dette er nok det mest standard man kan lave i en tv-serie om mand og kone, og det er dog heller ikke her de fleste grin kommer. I kælderen bor nemlig Carries far Arthur(Jerry Stiller), og alle hans mærkelige vaner og tossede ideer er noget af det sjoveste i serien. Specielt når han og Doug for en sjælden gang rotter sig sammen mod Carrie.

Her i sæson 3 er serien for alvor ved at finde sine fødder. I de to første sæsoner gik meget af serien på enkeltstående afsnit, og enkeltstående problemer mellem Doug og Carrie, som om toiletbrættet skal være oppe eller nede. I sæson 3 bliver serien mere interessent, specielt fordi serien for første gang for en såkaldt Arch. En historien der går igennem flere afsnit. Ikke en fortsat historie, men at historien foregår i baggrunden hele tiden. I denne sæson bliver der skubbet lidt til seriens konceptet via et par arches, Doug og Deacon må strejke da deres løn er for lav, og Doug og Carries vennepar Deacon og Kelly skal skilles. Specielt IPS strejke giver nogle sjove øjeblikke, hvor vi ser Doug i andre situationer, de sjoveste hvor han er vikar på en high school og hvor han, Arthur og Deacon starter deres egen lille nabolags bande. Et andet sæson højdepunkt må også siges at være da Deacon flytter hjem til Spence midlertidigt. De får en utrolig underligt forhold, hvor Spence næsten reagere som om han er Deacons kone i nogle situationer. Utrolig morsomt.

Alt i alt en af de bedste sæsoner af "Kongen af Queens". Første gang folkene bag serien rigtig tog lidt chancer med deres serie, hvilket gør at serien stadig er så sjov som den altid har været, men også føles frisk. Kevin James er showets store oplevelse, da han gang på gang formår at gøre showet mindeværdigt. Leah Remini ikke er rigtig sjov, men hun spiller rollen godt, hvilket gør at serien virker mere realistisk, end hvis hun havde spillet ligeså fjollet som James og Stiller. Stiller er fantastisk sjov i serien. Selv om rollen må siges at være en total kopi af hans rolle i "Seinfeld", er det stadig sjovt nok til at man ikke kan andet end at grine af ham. Alt i alt en sjov, men ikke specielt original serie, der formår at levere grinene.

Titel: Kongen af Queens - sæson 3
Original Titel: King of Queens - season 3
Premieredato: 25. marts 2008