Kursk

24. januar 2019 af Marco Sebastian Bentsen

Kursk  billede

På bunden af Barentshavet befinder en gruppe mænd sig og kæmper for deres liv i en sprunget ubåd. Tiden tikker, men hvor bliver hjælpen af?

Thomas Vinterbergs historiske drama ”Kursk”, baseret på bogen ”A Time To Die” af Robert Moore, handler om den tragiske ulykke i 2000 hvor den russiske ubåd, med samme navn som filmens titel, sank under en øvelse og endte med at få opmærksomhed fra hele verden. I filmen følger vi den russiske løjtnant Mikhail Averin(Matthias Schoenaerts) der gør alt for at holde liv i sin besætning på ubåden. Imens han og flere mænd forsøger at forøge deres chancer for overlevelse, søger Mikhails kone Tanya(Léa Seydoux) og resten af sømændenes ægtefæller svar på hvorfor deres mænd stadig befinder sig på havets bund. Til deres store frustration bliver de ført bag lyset af den russiske stat, som kun deler løgne og ligegyldige informationer med borgerne. Frustrationerne bliver ikke mindre af at den russiske flådes redningsfaretøjer er forældede og de nægter at modtage udenlandsk hjælp fra bl.a. englænderne anført af David Russell(Colin Firth). Alt taler imod at besætningsmedlemmer på Kursk vil overleve.

Internationalt hold med dansk islæt
Holdet bag filmen er stjernespækket med bl.a. manuskriptforfatteren Robert Rodat med film som ”Saving Private Ryan” på cv’et og komponisten Alexander Desplat, der har lavet musik til flere store Hollywoodproduktioner. Derfor kunne de høje forventninger ikke undgås når filmen samtidig har rutineret filmstjerner som Colin Firth og Max Von Sydow på rollelisten. Thomas Vinterberg har derfor et stærkt hold med sig, hvilket er tydeligt gennem store dele af filmen. Hele otte danske skuespillere dækker birollerne i filmen og gøre det udmærket som de involverede russere i tragedien. Filmfotograferne har gjort et forrygende arbejde i ”Kursk” og har skabt en visuel oplevelse. De mestrer både intense scener under vandet, samt de smukke scener i lokalsamfundet på landjorden.

Meget intens, men forstyrres af uvæsentlige afbrydelser
Suspens fylder meget i filmen, hvilket ikke forekommer som en overraskelse når den omhandler en gruppe mænd der kæmper mod tiden om overlevelse. Lige fra sekvensen hvor ubåden Kursk dykker og filmens format ændrer sig fra kvadrat til widescreen, indtil momentet sidst i filmen hvor tragedien er overstået og formatet skifter tilbage til kvadrat, kan spændingen mærkes. Bl.a. en bestemt scene hvor Mikhail, sammen med en af sine mænd, må svømme gennem et af ubådens oversvømmede kamre forekommer medrivende og giver en klaustrofobisk fornemmelse. Suspens bliver dog ødelagt undervejs når scenerne skifter fra de hårdt kæmpende sømænd under havets overflade, til de lidt tørre scener på overfladen hvor David Russell prøver at samarbejde med den russiske flåde.
Dette ødelægger lidt af rytmen i filmen og skaber mere ro, selvom mændene stadig ikke er reddet og tiden løber.

”Kursk” er en underholdende fortælling om en tragedie der påvirkede et helt lokalsamfund. Den indeholder stærke scener der går lige i hjertet hos enhver sjæl og skaber en frustration over den uretfærdighed ulykkens udfald fik. Selvom flere scener i filmen pifter spændingen til tider, er Thomas Vinterbergs håndværk meget interessant og burde ses af filminteresseret biografgængere.

Titel: Kursk
Original Titel: Kursk
Premieredato: 24. januar 2019