Kusama

18. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

Kusama  billede

"Kusama" giver et interessant og fint indblik på historiens største kvindelige kunstnere. Det er et spændende og ikke mindst fascinerende portræt af kvinden med de mange prikker.

I Danmark er den japanske kunstner Yayoi Kusama måske bedre kendt for sin populære udstilling på Louisiana. Men Kusama er af verdens mest berømte kunstnerer, og siden 2013 har over 5 millioner mennesker set hendes udstillinger verden rundt. Nu giver instruktøren Heather Lenz et portræt af den 89-årige verdenskendte kunster, som ikke har haft det nemt i en mandsdomineret kunstverden.

Mønsterbryderen fra Japan
Kusama voksede op i en meget dysfunktionel familie i årene op til anden verdenskrig. Det var en opvækst med utroskab og bitterhed. Allerede fra barndommen viste Kusama sig interesse for kunsten, og som 10 årig begyndte hun at male prikker, da hun kunne visualiserer det meste ud fra disse. Efter nogle år skrev Kusama til den amerikanske kunstner Georgia O' Keefee for at spørge hende til råds om kunst. Med i brevet var vedlagt en bunke af Kusamas akvarelmalerier. Keefee var imponeret og så Kusamas talent. Det blev til en invitation til USA, hvor Kusama forsøgte at få sit store gennembrud.

Den skrøbelige artist
Dokumentaren viser en blanding af billeder og optagelser fra Kusamas karrierer. Især synes gennembruddet i USA at havde været svært. Hun var kvinde i et mandsdomineret samfund, og så var hun også japaner. Derfor kæmpede Kusama en evig kamp mod ikke blot sexisme, men også racisme. Men selvom det dårlige selvværd prægede hende, gav Kusama ikke op. De tidligere interviews viser os et portræt af en meget passioneret kunstner, men også et menneske med store barndomstraumer. Dette kommer også til udtryk med de tragiske selvmordsforsøg og indlæggelse på psykiatrien.

Et nuanceret portræt af en legende
Dokumentaren forsøger at finde menneskets bag kunstneren. Selvom Kusama opnåede succes i USA skulle hun stadig bekæmpe hendes mandlige kollegaer, som sågar kopierede hendes idéer og høstede anerkendelse. I hendes hjemland Japan blev hun set på som kontroversiel og var ikke længere velkommen. Men hos Kusama påvirkede den hårde barndom hende tydeligt. Hendes minder fra farens konstante utroskab og hendes mors fysiske og verbale bitterhed gjorde, at hun følte sig fortabt. Men den fortabelse er højt sandsynligt det, som har gjort hende til en verdenskendt kunstner i dag.

"Kusama" giver et fint og nuanceret portræt af en af verdens største kunstnere. Den viser Kusamas sårbarhed, men viser også en viljestyrke, og hvis passionen er der, så følger man sin drøm.

Titel: Kusama
Original Titel: Kusama:Infinity