Last Train From Gun Hill (DVD)

4. maj 2005 af Michael Panduro

Last Train From Gun Hill (DVD) billede

Fremragende og dødspændende western med mere indhold end gennemsnittet

John Sturges er blevet kaldt en af filmhistoriens mest underkendte instruktører. Alle kender til hans film, men det er meget få der kender hans navn. Sturges døde i 1992, men efterlod sig et imponerende resume der tæller levedygtige værker som ”The Great Escape”, ”The Magnificent Seven”, ”Ice Station Zebra” og ”The Eagle Has Landed” (”Ørneborgen”), der blev hans sidste film. ”Last train From Gun Hill” hører til blandt instruktørens mindre kendte værker, men er ikke desto mindre en demonstration i mange af færdigheder der gjorde de andre film så modstandsdygtige overfor tidens tand og populære gennem flere generationer.

Filmen er indspillet i 1959 og er en western der dels spiller på mange af genrens konventioner, men samtidig sætter sig lidt udenfor mængden. Sherif Matt Morgan (altid fremragende Kirk Douglas) har lagt sin vilde fortid bag sig og lever et fredeligt liv. Det være sig indtil den dag hans kone bliver brutalt voldtaget og myrdet for øjnene af deres søn. Eneste spor er en særpræget saddel på en af overfaldsmændenes heste, som sønnen formår at stikke af på. Desværre genkender Morgan sadlen som tilhørende sin gamle ven Craig Belden (Anthony Quinn), der har opbygget et helt lille imperium i byen Gun Hill. Morgen beslutter sig for at aflevere sadlen tilbage og konfrontere Belden med hændelsen. Forbryderen viser sig at være Beldens uduelige søn, der ikke tænkte videre over hændelsen, da Morgans kone var af indiansk afstammelse.

Titlen refererer til handlingen efter Morgans ankomst til Gun Hill, hvor han kun har en lille tidsramme inden det sidste tog kører fra byen. Samtidig afspejler titlen den dommedagsstemning der gennemsyrer store dele af historien. I filmens lange, langsomme og dog utroligt intense midterpart holder Morgan Belden Jr. Fanget i et aflåst hotelværelse, mens den lokale matadors mænd har ham omringet i byens gader. Det er en klassisk og utrolig velopbygget spænding som Sturges lader flyde igennem sin melankolske film. Karaktererne, med Douglas og Quinn i centrum, er alle gennemarbejdede og komplekse. Begge de herrer spiller utrolig detaljeret og sammenbidt. De moralske overvejelser der gennemsyrer i sær Quinns karakter – hans viden om sin søns utilgivelige handling, hans venskab til Morgan og parallellen til tabet af hans egen kone – er gribende og mesterligt udtrykt af en stor skuespiller.

Historien om den ensomme hævner mod gangsteren der ejer hele byen er et kendt westernmotiv, men i hænderne på Sturges lægges der en særlig melankolsk hinde over det hele, og filmens afsluttende skudduel kommer ikke som en overraskelse, men nærmest som lettelse. ”Last Train From Gun Hill” er en mesterlig fortælling om godt og ondt, men også om gråzonerne mellem linjerne. Den er fortalt af en instruktør der mestrer sit fag og med sikker hånd dirigerer alle de virkemidler han har til rådighed.

DVD'ens Billed- og lydside er udmærket, men ikke udført så flot som man ved det kan gøres og der er absolut intet bonusmateriale. Til prisen er den tekniske kvalitet af udgivelsen dog udmærket, og filmen i sig selv gør denne til en højst anbefalet udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Last Train From Gun Hill
Original Titel: Last Train From Gun Hill