Lotto

21. december 2006 af Maria Moni

Lotto billede

Da lottoklubben vinder den helt store gevinst, beslutter formanden at beholde alle pengene selv. Det bliver startskuddet på en lang række søforklaringer og masser af hvide løgne.

Lotto er en letbenet komedie af Peter Schrøder, som både får lattermusklerne og eftertænksomheden i gang.

Jørgen (Søren Pilmark) er gift med Gitte (Ditte Gråbøl). Han arbejder på en fabrik, hvor han er formand for lottoklubben. Han er vellidt og anset blandt sine kollegaer, som opfatter ham som en samvittighedsfuld og oprigtig person. En dag sker det, alle lottospillere drømmer om. Lottoklubben vinder 3,6 millioner, men i stedet for at dele med gutterne, beslutter Jørgen at beholde alle pengene selv. Det kunne jo ligeså godt være Gittes kupon, som havde vundet.

For et stykke tid siden vandt en ung mand i Nordjylland over 20 millioner kr. Ham og hans ven havde en fælles aftale om at give hinanden en vis procentdel af premieren, hvis nogen af dem skulle være så heldig at vinde den store gevinst. Den unge mand gav troligt sin ven hans procentdel af pengene uden at blinke. Hvad ville du have gjort, hvis du havde stået i den samme situation? Det er det spørgsmål, som Schrøder rejser i den fornøjelige komedie, hvor hovedpersonen, trods hans ellers stålfaste integritet, sættes i et kæmpe dilemma, da den helt store gevinst dumper ned i skødet på ham, som sendt fra himlen. Han får overbevist sig selv om, at det er et tegn fra en højere magt, og at han og konen virkelig fortjener at beholde alle penge selv. Denne beslutning giver anledning til mange komiske situationer og sjove indfald.

På trods af at filmen spiller med fuld plade, hvad rollebesætningen angår, formår hverken Pilmark, Gråbøl eller Kopernikus at overskygge det faktum, at filmens slutning virker konstrueret og usammenhængende. Selvom plottet langt hen ad vejen holde filmen kørende, halter slutningen af filmen, og man undres over at Jørgen så let tages til nåde af kollegaerne efter hans svinestreg. Helt ulogisk virker det, at alt vreden vendes mod Henrik (som har set sit snit til at afpresse Jørgen) da pengeafpresning, efter min mening, ikke er værre end bedrageri. Slutning ødelægger fuldstændig den samlede filmoplevelse, og man efterlades desværre med irriteret følelse af, at instruktøren har ladt sig nøje med en letkøbt afslutning for at få alle brikkerne til at falde på plads.

Læs i øvrigt Jesper Hintze Vildbrads biografanmeldelse af filmen her på siden.

Ekstramateriale
Bag om filmen
Sjove fraklip
Slettede scener
Lotto trailer
I ”bag om filmen” fortæller instruktør Peter Schrøder om bevægegrundene for filmen Lotto. Dette indslag var det eneste interessante blandt det tynde udvalg af ekstramateriale. De ”sjove fraklip” var knap så sjove, som der blev pralet med, og de ”slettede scener” var uden kommentatorspor, og derfor ret kedelige at se på. ”Lotto traileren” var ret overflødig, efter min mening, for hvem gider at se en trailer for en film, man allerede har set? Derfor får ekstramaterialet til Lotto blot to stjerner ud af seks mulige.

Billedformatet er 16:9 Anamorphic Widescreen og 1:85:1 Letterbox, og lyden er gengivet i Dolby Digital Stereo 2.0

Filmen er tekstet på engelsk og dansk for hørehæmmede

Titel: Lotto