Mænd og Høns

24. juni 2015 af Christoffer Møller Dresager

Mænd og Høns billede

Grotesk og intelligent udspil fra Anders Thomas Jensen

Med filmtitler som De grønne slagtere, Blinkende Lygter og Adams Æbler har Anders Thomas Jensen for alvor sikret sig en plads i det fleste danskeres hjerter. Med sine finurlige monologer, skarpe one-liners (”vi er jo bare kokke”) og skæve karakterer, skaber han et ofte karikeret univers som man kun kan blive forelsket i og grine over. Jeg var derfor også slemt begejstret, da jeg fik til opgave at anmelde nyeste udspil fra skaberen af Blinkende Lygter, der stadig står som denne anmelders yndling af danske film. Kunne han med Mænd og Høns endelig vælte Thorkild og Co. af tronen? Det korte svar er nej.

Med Mænd og Høns, tager Anders Thomas Jensen karaktererne og universet til et nyt niveau – Ja, nærmest en helt anden liga, hvor der slet ikke er nogen grænse for galskaben. I filmen følger man således de særprægede brødre Elias og Gabriel spillet af henholdsvis Mads Mikkelen og David Dencik. Sammen rejser de til en lille og næsten forladt dansk ø med kun 42 indbyggere. Her vil de opsøge en afklaring på forældrenes ophav. Sammen vader de to, til stor forundring, direkte ind i et indavlet samfund, hvor kvinder er en sjælden race og mænd er noget man slår på. Svaret på deres søgen skal de dog finde ved øens store hus. Her bor tre brødre, der mildest talt har en noget unaturligt forhold til dyr – men også det får man en forklaring på.

Karaktererne er nok engang det bærende element
Som før set ved Anders Thomas Jensen film, har han været både dygtig og opfindsom til at skabe karakterer, der breder sig over hele paletten. Helt fra den skydegale Arne i Blinkende lygter til den gode præst, Ivan, i Adams Æbler. Karaktererne i Mænd og Høns undviger heller ikke på dette punkt – tværtimod. Det er en sjov blanding mellem sociale tosser, som eksempelvis en tvangsonanist, der på snedigvis forsøger at undgå at betale for psykiatertimer, til yderst intelligente forskerlignende typer, der læser fagbøger for underholdningens skyld. Tilsammen giver de altså filmen både groteskhed og intellekt.
At Anders Thomas Jensen er en yderst populær herre blandt skuespillere afslører rollebesætningen med navne som Mads Mikkelsen, David Dencik, Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Brom og Søren Malling i de bærende roller. Nåh ja, og så har Ole Thestrup nok en gang sneget sig med også.

Forbliver et studie i det karikerede
Nok engang foregår ovenstående handling i et univers af groteske karakterer, vold, grim sex og tilsidesættelse af al moral – Naturligvis med en parallel af bibelanalogier, som man så det mere tydeligt i Adams Æbler også.
På trods af de underholdende karakterer, og måske som følge deraf, synes jeg at filmen forbliver et forsøg på at skabe det karikerede fremfor blot at være det.
Endvidere gentager Mænd og Høns også for ofte sine vitser og voldsromantik, der til sidst bliver noget trættende eftersom vi til sidst har grint af det samme en fire-fem gange nu. Skuespillerne skal dog have den ros, at de på forunderlig og bedste vis formår at give liv i sådanne underlige typer og samtidig evner at gøre dem tilnærmelsesvis troværdige. Groteskheden er så overdrevet at det næsten forekommer urealistisk, hvorfor jeg også finder den en smule utroværdig. Og det er her filmen netop taber point ved mig – Også selvom den er sjov.

Titel: Mænd og Høns
Original Titel: Mænd og Høns
Premieredato: 11. juni 2015