Mary Magdalene

18. september 2018 af Teddy Tofte

Mary Magdalene billede

En spændende fortolkning af Maria Magdalene – men knap så filmisk interessant!

Hvordan tiderne dog skifter. Scorseses “The Last Temptation of Christ” blev anklaget for at være krænkende af den katolske kirke tilbage i 1988, og sidenhen er historien om Maria Magdalene blevet opdateret gevaldigt. Hun er blevet udnævnt til at være en apostel, og hun er nu i centrum for Garth Davis’ semi-feministiske film med Rooney Mara i hovedrollen, med Joaquin Phoenix som Jesus. Mara er i selskab med Chiwetel Ejiofor som Peter, og Tahar Rahim som Judas. Ifølge filmens produktionsnoter var det hverken Davis’ eller Maras hensigter at skabe en religiøs historie om Maria Magdalene – som sådan – men mere en slags spirituel rejse for Maria, hvor hun skal finde en indre fred for hende selv og menneskeheden. Med andre ord, en humanistisk fortolkning.

Selvom filmen ”Mary Magdalene” genbesøger hellige tekster for at understrege Jesus’ feministiske tilbøjeligheder, er det højst usandsynligt at Davis’ film kan krænke nogen som helst. Filmen er alt for åndelig til at skabe negative følelser i de troende, selvom tålmodigheden hos visse menneske kan komme på en prøve, da Maria forklarer Genopstandelsen punkt for punkt til de andre huleboere (de andre apostle). Nogen vil måske endda byde den nye fortolkning af Maria velkommen – som her ikke er en synder, som billedet af hende har været i århundreder – som Jesus’ trofaste løjtnant. Til gengæld bliver apostlen Peter nedgjort i stedet for (Ejiofor er sådan en god skuespiller, at jeg slet ikke kunne se, det var ham i starten).

Denne film har gode intentioner, er attraktiv til det nuværende publikum, men det er også nemt at se, hvorfor den måske er gået i glemmebogen. De katolske troende har måske ikke nogen interesse i filmen, ej heller er det noget for dem, som foretrækker at se arthouse eller undergrundsfilm. At se Phoenix i rollen som Jesus er overraskende – han spiller rollen godt, dér er der skam ingen problemer – men det er også underlig, når han flytter blikket op til himlen for at få åndelig inspiration og beder bønner i sin umiskendelige amerikanske accent. Rooney Mara – den blegeste fiskerkvinde, som Mellemøsten nogensinde har fremmanet – sætter alle sejl i gang for at give en voksen og Oscarværdig præsentation af Maria, selvom hendes baggrundshistorie er ganske simpel og forudsigelig, da hendes ikkeeksisterende behov for ægteskab og hendes families behov støder imod hinanden (den franske skuespiller, Tchéky Karyo, overstråler alle de andre skuespillere i de få minutter, han er med i filmen).

Fra tid til anden kommer filmen med potentiale: der er øjeblikke, hvor Maria flirter med galskaben, og Jesus skifter fra at have overblik og til at være i indre smerte. Jo mere virkelig filmen føles, desto mere kommer Jesus og hans følgere til at virke som en slags kult, jo flere medlemmer de får. Miraklerne, ankomsten i Jerusalem på palmesøndag, udfordringen til de handlende ved Templet – alle disse er velorkestreret og dramatiske sekvenser, som i fulde trækker publikummet ind i historien, før filmen bliver til en slags New Age fortælling igen.

Hen imod slutningen virker det til, at Davis minut for minut mister fornemmelsen af sin egen film, samtidig med at han kommer i tanke om, at der rent faktisk er en historie, som skal afsluttes snart. Peter og Maria, eksempelvis, kommer på en slags sidemission, hvor de skal sprede budskabet til andre landsbyer i nærområdet, men det er en scene, som ikke bidrager til noget som helst til hverken filmen eller vores forståelse af disse karakterer.

Virkelighedens slutning endte dog med, at Maria Magdalene blev udstødt af den katolske kirke og dæmoniserede hende lige siden 500-tallet. Derfor skal det være sådan, at ethvert forsøg på at rehabilitere hendes navn skal anerkendes som en god ting, selvom filmen ”Mary Magdalene” i sig selv er et problematisk produkt.

Blu-Ray: en krystalklar udgivelse, som dog kun formår at vise gråtonede farver i en noget farveløs ørken og blandt farveløse bygninger. Nok ikke en film som jeg vil købe på blu-ray, hvis det kan undgås.

Ekstramateriale: ”Mary Magdalene: The Cast” og ”Directing Mary Magdalene”. Det er meget selvforklarende, hvad disse to features går ud på. 2 stjerner ud af 6 for disse sparsomme bonusmaterialer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Mary Magdalene
Original Titel: Mary Magdalene
Premieredato: 26. juli 2018
Instruktør: Garth Davis
Skuespillere: Ariane Labed, Lubna Azabal, Denis Menochet, Chiwetel Ejiofor, Tahar Rahim, Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Tchéky Karyo, Charles Babalola, Tawfeek Barhom, Ryan Corr, Uri Gavriel, Shira Haas, Tsahi Halevi
Spilletid: 120 min.
Selskab: Universal Pictures, 2018