Mordet i Venedig

14. september 2023 af Maria Bjerregaard

Mordet i Venedig billede

Kenneth Branagh er igen tilbage som mesterdetektiven Hercule Poirot i et meget kedeligt og uinspirerende mordmysterium.

Det er nu tredje gang, at den anerkendte teater-og filmskuespiller Kenneth Branagh får lov til at filmatisere den verdensberømte detektiv Hercule Poirot – baseret på bøgerne af Agatha Christie. Detektiven har igennem flere år klaret det rigtig godt på tv, hvor b.la. skuespilleren David Suchet formåede at gøre Poirot til et meget velkendt navn. Det er ligesom magien dog desværre er forsvundet helt på det store lærred.

Hercule Poirot ( Kenneth Branagh) har trukket sig fra rampelyset som detektiv og gemmer sig i Venedig. Da en gammel ven og forfatter, Ariadne Oliver ( Tina Fey) kommer på besøg, bliver Poirot lokket med til et gammelt, stort palads, som siges at være hjemsøgt. Poirot er dog ikke meget for spøgelseshistorier, da der må være en logisk forklaring på alt. Natten udfolder sig dramatisk, hvor mord skal opklares – og alle er naturligvis mistænkt.

Det hele føles lidt som et stort spil Cluedo. Hvilke karakterer befandt sig hvor på mordtidspunktet, hvad var mordvåbnet osv. Dog indeholder Branaghs nyeste film også overnaturlige elementer, som det bliver lagt op til mere end blot et mordmysterium. Desværre formår filmen ikke at skabe de uhyggelige rammer for en god og velfortalt thriller, og det bliver usædvanlig kedelig i Poirot ego-show.

Ligesom de andre Poirot-film har Branagh fået et veletableret skuespilshold. Selvom dette er tilfældet skinner ingen af dem helt igennem, da fortællingen simpelthen bliver for kedelig. Den unge stjerne fra filmen ”Belfast” beviser dog, at han fortsat har gode fremtidsmuligheder indenfor branchen, og han må siges at være et af de højdepunkterne i en meget middelmådig film.

Der er ikke en finger at sætte på produktionsværdien. Branagh har fået et stort budget, og derfor ser gaderne i Venedig samt det gamle palads meget storslået ud. Så alt lige fra musikken til scenografien er meget overbevisende. Det er dog filmens fortælling, som halter gevaldigt. Det bliver simpelthen for kedeligt og uinspirerende i betragtning af, at dette skulle være et spændende mordmysterium. De formåede faktisk at lave en bedre og mere interessant sammenklippet trailer, hvilket sikkert også nok skal få folk i biografen. Indtil de indser, at filmen desværre ikke lever op til trailerens standarder.

”Mordet i Venedig” har fuldstændig mistet magien. Det bliver aldrig spændende eller nervepirrende – også selvom publikum elsker et godt mordmysterium, hvor en masse mennesker er fanget på ét sted. Og så endda på Halloween. Kenneth Branagh har fortsat ikke formået at bringe den berømte detektiv til live på det store lærred, og det bliver en meget lang og kedelig affære.

Titel: Mordet i Venedig
Original Titel: A Haunting in Venice
Premieredato: 14. september 2023