Oscar 2014

3. marts 2014 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Oscar 2014 billede

Dansk sejr, pizza og verdensrekord.

Langt hen ad vejen, var der tale om et forudsigeligt, afbalanceret og stilfærdigt Oscar-show, men så dukkede der et pizzabud op samt en verdensrekord...

Ja, så kort og præcist kan den 86. Oscar-uddeling beskrives. En begivenhed, som vært Ellen DeGeneres styrede med sikker hånd gennem 3 ½ times festivitas. Med nationale briller, fik vi også grund til at kippe ekstra med Dannebrog, men mere om det senere.

Ellen DeGeneres satte sig nemlig først og fremmest solidt på løjerne med en klassisk start, hvor nominerede og superstjerner fik lidt røg fra scenekanten. Bl.a. gik det ud over rekordholder Meryl Streep, der var nomineret for 18. (!) gang. Ellen tillod sig også at sammenligne Oscar-ræset med The Hunger Games, i en slags alles kamp mod alle, og med Jennifer Lawrence som sejrherre. Dog lagde DeGeneres ikke skjul på at den reelle vinder var hende selv, da ingen hæder er vigtigere end at blive valgt som vært på klodens største show.

Første pris gik til Jared Leto, for sin aparte rolle i Dallas Buyers Club. Leto stilede sin takketale til sin mor, som gennem hans opvækst har opmuntret ham til at klø på, og dermed en væsentlig aktie i at han nu kunne lade sig hylde. Leto fik også klemt lidt politik ind i sin tale ved at rette opmærksomheden på det som for tiden foregår i henholdsvis Venezuela og Ukraine – og afslutningsvist dedikerede han statuetten til de mange ofre for AIDS-epidemien.

Aftenen var fyldt med glamourøse presentere, så som Robert De Niro, Harrison Ford, John Travolta, Charlize Theron, Bill Murray, Goldie Hawn og ikke mindst pudsige Jim Carrey, der også fik flettet lidt gøgl ind ved at lave en parodi på Bruce Dern (nomineret for hans hovedrolle i Nebraska). Carrey undlod heller ikke at gøre opmærksom på hvor trættende det måtte være for alle de skuespillere som gang på gang blev Oscar-nomineret, og dermed med et glimt i øjet forsøgte at flytte fokus på hans egne manglende belønninger i denne sammenhæng.

Carreys oplæg var et blandt mange, hvor Hollywood hyldede sine helte – i første omgang de animerede, som blandt andet talte film som De Utrolige, Modig, Shrek, Kung Fu Panda, Peter Pan, Ice Age, ParaNorman, Hvem Snørede Roger Rabbit?, Dumbo, Find Nemo og Happy Feet. Senere fulgte et par kavalkader indeholdende The Blind Side, Lincoln, Ali, Schindler's Liste, The Untouchables, Zero Dark Thirty, To Kill A Mockingbird, Ben Hur, Lawrence Of Arabia, The Butler, Apollo 13, Philadelphia, Gandhi og i tredje ombæring titler som Iron Man, Jaws, Indiana Jones, Terminator, Gladiator, James Bond, Pirates Of The Caribbean, Thor, 300, Avatar, Rocky, Robin Hood og Karate Kid.

Desværre er der også en lang række helte (filmfolk) som, siden forrige Oscar-show, har forladt os. Tallet sniger sig op på 111 prominente navne, hvor de mest markante var at finde i den rørende taksigelse til de afdøde. Blandt de fremtonende så man:
James Galdolfini, nok bedst kendt fra tv-serien Sopranos, men så sandelig også en habil og markant skikkelse i Welcome To The Rileys, True Romance, Where The Wild Things Are og The Man Who Wasn't There.
Paul Walker – stjernen fra Fast And Furious-filmene
Harold Ramis – medlem af Ghostbusters – og med mere end en finger i film som En Ny Dag Truer og Stripes.
Shirley Temple – barnestjerne af Guds nåde.
Peter O'Toole – som for altid vil forbindes med Lawrence Of Arabia.
Philip Seymour Hoffman – karakterskuespiller fra bl.a. Capote, Doubt, New York Iscenesat.
Elmore Leonard – forfatter af bl.a Get Shorty og et hav af andre romaner som siden er omsat til film.
Richard Griffiths – specielt huskes han som Harry Potters ulidelige onkel og de aparte roller fra bl.a. Sleepy Hollow og Høj Pistolføring.
Navne som filmkritiker Roger Ebert, visuel effektmager Ray Harryhausen, producer Saul Zaentz (Gøgereden, Amadeus, Den Engelske Patient) og opfinder af støj-reducering Ray Dolby (jep, du kender Dolby Surround Sound) var også at finde i denne gennemgang. Med danske briller kunne man have ønsket sig at Gabriel Axel (Oscar-vinder for Babettes Gæstebud) havde været en del af dette, men sådan skulle det ikke være. Axel døde som bekendt 9. februar i år.

Tilbage til selve de gyldne statuetter, blev der pludselig grund til at smile ekstra bredt som dansker. Anders Walter og Kim Magnusson entrede scenen og modtog en Oscar for kortfilmen Helium. Desværre lykkedes det ikke at fejre dansk triumf i de to øvrige kategorier, hvor vi var repræsenteret. Jagten blev overgået af Den Store Skønhed i kategorien for bedste udenlandske film, og The Act Of Killing måtte bøje sig for 20 Feet From Stardom i dokumentar-kategorien.

Rum-filmen Gravity begyndte langsomt at skovle priser ind i de mere tekniske kategorier. I alt blev den statuette-sluger med hele 7 af slagsen, hvor den tungeste gik til instruktør Alfonso Cuaron, som erklærede at det samlede projekt havde fået hans hår til at skifte farve (til nu grå), så på sin vis var det rart at blive anerkendt ved denne uddeling. Han rettede en større tak til sine to gennemgående skuespillere Sandra Bullock og George Clooney. Bullock var endvidere nomineret i bedste kvindelige hovedrolle for selvsamme Gravity, men sejren gik til Cate Blanchett i Woody Allens Blue Jasmine. Da Blanchett indtog scenen, bad hun publikum om at blive siddende, da hun mente at de efterhånden var blevet for gamle til at stå op. Hun takkede derefter på nærmest obligatorisk vis Woody Allen samt sin familie. Hos herrerne gik prisen til Matthew McConaughey for hans hovedrolle i Dallas Buyers Club. Dermed endte begge mandlige skuespilspriser til samme film, som også nuppede titlen for bedste makeup. McConaughey takkede sin far i himlen, hans mor i salen – Alright, alright, alright!

Var der så slet ikke nogen tårepersere i denne omgang? Måske lige en snert, da Lupita Nyong'o blev annonceret som vinder i kvindernes bi-rolle-kategori. Her fandt Akademiet hende værdig som vinder for hendes gribende portræt af slaven Patsy, der må ligge ryg til mange pisk i filmen 12 Years A Slave. Hun henledte opmærksomheden på den ånd som rollen som Patsy bar og en tak til filmens hovedkarakter Solomon's bog som dannede belæg for denne sande historie – og rundede så af med at påpege en stolthed og validering af sin race jf. de ikke altid velsete sorte skuespillere, som i de tidligere Oscar-år ikke var værdsat.

Det sluttede imidlertid ikke her for 12 Years A Slave som endte som den absolutte sejrherre, da Steve McQueens film løb med den vigtigste pris af dem alle. Årets bedste film! Efter et par vise ord fra filmens producent Brad Pitt, så blev mikrofonen givet videre til McQueen selv, som var fanget i et adrenalin-kick af de helt store. Han fik sagt tak til rigtig mange på rekordtid, og lød næsten som om han helt glemte at trække vejret. Prikken over i'et kom i form af flere vaskeægte badut-spring, da glædesrusen skulle ud. Nedenstående foto taler vist for sig selv...

Og tilbage til et andet foto, nemlig det som pryder artiklen øverst. Ellen satte sig for at slå alle Twitter-rekorder (still counting), med et ensemble som med flere længder overhaler vores egen statsministers "selfie" ved Nelson Mandelas begravelse. Selvsamme Mandela spillede også en lille part i Oscar-showet, da stjernerne fra U2 gav deres nummer Ordinary Love (fra Mandela – Vejen Til Frihed). De var nu lagt fra eneste superstjerner fra musikkens verden, da også Pharrell Williams var særdeles glad på nummeret Happy og P!nk siden dukkede op og på fornem vis hyldede Over The Rainbow i anledning af The Wizard of Oz' 75 års jubilæum.

Og så var der naturligvis pizza-affæren. Ellen bestilte hele 3 familie-pizzaer til omdeling, hvilket navne som Kevin Spacey, Harrison Ford (billedet) og Martin Scorsese tog sig kærligt af.

Summa Summarum, så har der altså størst succes til 12 Years A Slave, Gravity og Dallas Byers Club, mens der også blev 2 statuetter til både The Great Gatsby og animationsfilmen Frost. Hvis man skal tale om tabere, så må man sige at American Hustle må forlade begivenheden med bøjet hoved. 10 nomineringer og ingen sejre, lige som Philomena, Nebraska, Captain Philips, The Wolf Of Wall Street, The Lone Ranger, Grusomme Mig 2, Familien samt anden ombæring af Hobbitten ikke blev forgyldt, trods flere nomineringer.

En anden som kan forvente nominering næste år er Ellen DeGeneres. Hun holdt kadence, stil og humor gennem hele balladen, og hun må rangere ret højt på Akademiets shortlist som Oscar-vært anno 2015.

CinemaOnline takker BioCity Aarhus for et prægtigt arrangement.