Pat Metheny Group - Speaking of Now Live

16. december 2003 af Per C. Halling

Pat Metheny Group - Speaking of Now Live billede

Dette er en koncert, som både byder på let tilgængelig jazz, men også mere udfordrende jazz, som kræver mere end et gennemlyt for at høre kvaliteterne i.

Lad det være sagt med det samme, dette er en meget flot jazz koncert med Pat Metheny Group. Den er både visuelt smuk og har en meget flot lyd.

Optagelsen stammer fra 2 koncerter i septembermåned sidste år i Tokyo, kort efter udsendelsen af albummet Speaking of Now. Koncerten byder dog også ældre Pat Menheny numre som Last Train Home, Song for Bilbao og Are You Going With Me og viser han mestre alt fra almindelige akustiske guitarer til diverse typer med strøm. Koncerten starter smukt blidt med soloen Last Train Home og vokser sig større og større for hvert nummer der spilles. Det er imponerende at se og høre hvor meget lyd Pat Metheny får ud af de forskellige guitarer. Men også se, hvordan han spiller sine egne temaer, men samtidigt indgår i en gruppe på stor set alle numre.

At denne koncert er flot oplevelse er ikke kun Pat Metheny fortjeneste alene, men også de andre musikere i gruppen. Lad os tag et kig på resten af ensemblet . . .

Lyle Mays, hans trofaste partner og ven gennem de sidste mange år, viser under denne koncert, hvor eminent han spiller på keyboard og akustisk piano, smukt og roligt i det meget smukke nummer som A Map in The World - In Her Family, men også med en energi, der rigtig får det til at svinge mellem ham og Pat Metheny i numre som Proof, der får en til at tænke på et andet makkerpar Dave Grusin og Lee Rittenour hvor kemien også er rigtig og giver os virkelig fusions jazz når det er bedst. Andet steds i koncerten viser han at han også kan spille på guitar. Richard Bona og Cuong Vu viser på flotteste vis, at har man ikke andre instrumenter tilrådighed kan man jo altid bruge stemmen. Det viser de i fx numrene You og Another Life, hvor de bruger de deres stemme på samme måde som et instrument og det er både flot og så smukt, at det få nakkehårene til at rejse sig. Antonio Sanchez på trommer forstå at vise både, hvor vigtig slagtøj er for en god rytme i jazzmusik, men også hvordan de kan udvidde lydbilledet uden at virke dominerende. Mange trommeslagere spiller så kraftigt at de ødelægger det for de andre på live optagelser, men her er der én som har check på det. Sidst men ikke mindst er der Steve Rodby som virkelig viser sit talent på bas, ikke samme stil som danske NHØP, men vigtig del af gruppen i numre som How Insensitive, hvor også han få sin egen lille solo på akustisk bas.

For at en så akustisk koncert som denne skal kunne gengives på DVD, sætter det store krav til både lyd og billedkvalitet, så lad os kigge på hvordan den klare det.

Ekstra materiale

Der er ikke noget ekstra materiale på denne DVD, hverken i form af tekst, lyd eller billeder. Dette kunne ellers have været en god introduktion til nye fans, som kunne lære lidt mere om Pat Metheny & Co specielt også fordi koncerten indeholder numre fra hans og deres tidligere albums.

0 ud af 6 stjerner

Video

Optagelsen er teknisk set også meget flot. Koncerten præsenteres i 16:9 format og billedet står både flot og skarpt under koncerten fordi kontrasten er god og farverne er gode og velvalgte til de enkelte numre hele vejen igennem, så at de er lidt uldne ind hist og her bemærkes ikke. Koncerten er filmet så man virkelig til tider føler, at man er med i gruppen og andre gange, at man bare er blandt det publikum, som sidder og nyder de forskellige numre. Denne følelse skabes gennem de flotte nærbilleder, klip og overgange lige på nær ved lagskiftet. Dette er meget dårligt placeret i begyndelsen af nummeret Scrap Metal, som gjorde at første gang jeg så koncerten, troede det var disken som hoppede.

4 1/2 ud af 6 stjerner

Audio

Du har på DVD'en mulighed for at vælge enten et Dolby Digital 4.0 (og IKKE mulighed som coveret angiver Dolby Soround 2.0) eller DTS lyd og begge giver en flot lyd selvom jeg nok vil sige at DTS-lyden er en anelse bedre, specielt i de numre, hvor Pat Menheny spiller solo guitar kan man virkelig kan høre de sprøde dybe toner i hans forskellige guitarer. Men også Richard Bona og Cuong Vu's stemmer får også lidt mere liv i DTS udgaven.

Publikummet er ikke så dominerende på denne DVD, så den har ikke helt den samme live følelse, hvis man afspiller den med tv'et slukket.

4 1/2 ud af 6 stjerner

Tracklist

Koncerten er fyldt med både nye og gamle numre . . .

Last Train Home
Go Get It
As It Is
Proof
Insensatez (How Insensitive)
The Gathering Sky
You
A Place In The World
Scrap Metal
Another Life
On Her Way
Are You Going With Me?
The Roots Of Coincidence
A Map Of The World – In Her Family
Song For Bilbao

Konklusion

Dette var en rigtig god DVD, som på mange måder mindede mig om en anden flot live DVD fra Eagle Vision, Diana Krall - Live in Paris. Flot lyd, Flot Billede og rigtig gode liveudgaver af de forskellige numre som faktisk overgår studieudgaverne af Speaking of Now. Personligt vil jeg derfor denne gang anbefale, at du køber denne i stedet for studiealbummet, da du også får en række ældre numre med i købet, også selvom du ikke få nogen informationer om dem med i købet.

Når dette er sagt, vil jeg også sige, at det ikke er en koncert som du tager til dig lige med det samme. Efter et par gange er der sikkert flere af numrene, som lyder mere spændende end første gang du satte den på, for pludselig åbner sig forskellige detaljer i de forskellige numre, som måske ved første gennemlyt fik dig til at hoppe et nummer videre. Dette er en kvalitet jeg godt kan lide og sætter meget pris på, når jeg køber liveoptagelser, men om det er noget for dig skal jeg ikke kunne sige.

Lige et par ord om billederne nedenfor ...

De første to billeder er taget fra den samme koncert i Holland, som havde samme opstilling, scene/lysshow eneste forskel var det tøj de havde på og giver dig en god ide om, hvad du kan forvente at se på denne DVD. Det sidste billede sidst dog et gruppebillede tage kort før koncerten i Tokyo.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: Pat Metheny Group - Speaking of Now Live
Original Titel: Pat Metheny Group - Speaking of Now Live