Pige Med Perleørering

15. maj 2005 af Mogens Høegsberg

Pige Med Perleørering billede

Charmerende romantisk drama med udgangspunkt i det verdensberømte maleri af samme navn...

Den hollandske maler Johannes Vermeer († 1675) anses for at være én af de fineste hollandske kunstnere nogensinde. Et af Vermeers mest berømte malerier, ’Pige Med Perleørering’ fra 1660’erne, der findes i Mauritshuis-museet i Haag, var udgangspunktet for Tracy Chevaliers roman, der dannede forlæg for filmen med samme navn som både roman og maleri.

Romanen og filmen, der foregår i Delft i Holland i 1665, fortæller historien om pigen i maleriet, men historien er dog ren fiktion; ingen af modellerne i Vermeers portrætmalerier er nemlig identificeret med sikkerhed. I Chevaliers roman hedder pigen Griet, i filmen spillet af Scarlett Johansson.

Efter en ulykke, der efterlader hendes fader invalideret må hun finde arbejde for at forsørge sin familie. Hun kommer i huset hos kunstmaleren Vermeer (Colin Firth) og dennes ulidelige kone, Catharina (Essie Davis). Efter nogen tid begynder maleren at fatte interesse for den unge pige, der omvendt også tager en interesse i maleren og hans kunst. Alt imens må Vermeer slås med konen og hendes manipulerende mor alt imens han forsøger at behage den sleske mæcen Van Ruijven (Tom Wilkinson), der også er kraftigt interesseret i den smukke Griet. Samtidig gør en lokal slagterlærling, Pieter (Cillian Murphy) kur til Griet. Mens der således opstår en form for platonisk kærlighed mellem Griet og Vermeer, spirer en ægte romance mellem Griet og Pieter, men det hele forstyrres af den skinsyge Catharina og den gamle ubehagelige buk Van Ruijven.

Pige Med Perleørering er et afdæmpet romantisk drama, der udnytter sit historiske inspirationsmateriale til at fortælle en charmerende lille film. Især scenerne med Vermeer og Griet emmer af uudtalt tiltrækning og fascination; både af romantisk natur, men også en fascination af malerkunsten, der i filmen nærmest præsenteres som et mysterium. Griet får i begyndelsen strenge ordrer på ikke at forstyrre mesteren når han maler, og når hun gør rent i hans atelier må hun ikke flytte på noget som helst. Efter at Vermeer begynder at fatte interesse for den unge pige bliver hun på det nærmeste hans assistent, og i en smukt realiseret scene viser han hende hvordan han fremstiller sin maling. Historien kulminerer naturligvis med, at Vermeer maler sit berømte portræt.

Filmen blev en fortjent succes. Ud over at historien er charmerende, er skuespillet veloplagt uden dog nogensinde at være fremragende. Klart bedst er Scarlett Johansson i hovedrollen, mens Colin Firth gør et udmærket job som Vermeer uden dog nogensinde at være helt overbevisende: hans portrættering af Vermeer er den klassiske martrede æstet, og det tangerer hist og her det klichéprægede. Værst er dog Tom Wilkinson som Van Ruijven, der er én stor solid kliché – et klassisk dumt svin, der ikke har anden funktion i filmen end at drive handlingen videre på de rette tidspunkter. Essie Davis er halvt nervøst anlagt, halvt hysterisk, og hendes skinsyge over for Griet ligger i kortene fra første færd. En del bedre er Judy Parfitt som Catharina Vermeers praktiske og jordbudne mor, der i filmen fremstilles som en grå eminence bag Vermeer.

Selv om filmens skuespilpræstationer ikke er fremragende på nogen måde, så er de generelt set udmærkede i filmens kontekst: filmen er jo trods alt et relativt uprætentiøst romantisk drama og man accepterer derfor de stereotype karakterer. Filmen bæres også af nogle flotte kulisser – Delft anno 1665 er flot realiseret, selv om mængden af kulisser er begrænset; man fornemmer at budgettet har begrænset handlefriheden en smule. Dette er dog i sidste ende ligegyldigt, for hovedparten af handlingen foregår alligevel i og omkring Vermeer-huset, der er fremragende iscenesat. Her er der virkelig kælet for de historiske detaljer. Endelig har filmen i øvrigt et fremragende score af den franske filmkomponist Alexandre Desplat.

Pige Med Perleørering er en udmærket lille film, der fungerer fordi den har en chamerende historie, overvejende sympatiske hovedpersoner og flotte billeder. Det er den slags film, som måske ikke efterlader et stort og uudsletteligt indtryk, men som man bare har det rart efter at have set. Den kan anbefales til alle, der er en smule romantisk anlagte og til de, der kan lide en god historie med anstrøg af autenticitet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Pige Med Perleørering