Pirates Of The Caribbean

11. september 2003 af Flemming Winther

Pirates Of The Caribbean billede

I en tid hvor der er langt mellem de store eventyrklassikere, slår Pirates of the Caribbean ind på den helt rigtige kurs mod fantastisk underholdning.

Det er farligt at færdes i det Caribiske Hav hvor grusomme pirater hærger vandene i jagten på spansk guld. Alle frygter pirater, men ingen mere end den berygtede og sagnomspundne kaptajn Barbossa (Geoffrey Rush), hvis skib, Den Sorte Perle, hjemsøger søfarere i deres værste mareridt. En dag finder et engelsk skib, fragtende guvernør Swann og hans smukke datter Elizabeth (Keira Knightley), vragrester flydende fra et stort søslag. De finder også drengen Will Turner (Orlando Bloom), døden nær og bærende om halsen en mystisk guldmedaljon. Som årene går forelsker Elizabeth og Will sig i hinanden, selvom deres kærlighed næppe sømmer sig for hendes stand. Pludselig en dag bliver byen hvor de begge bor angrebet af kaptajn Barbossa og hans grusomme besætning, som leder efter en mystisk gylden medaljon. Elizabeth bliver bortført og Will sætter alt ind på at få hende tilbage. Men opgaven virker umulig og han må søge hjælp hos kaptajn Jack Sparrow (Johnny Depp), en legendarisk pirat, hvis bedrifter fortæller mere end hans gale opførsel og udseende. Snart begynder en hæsblæsende jagt pa Elizabeth og en række sandheder omkring Barbossa og hans mænd, som vil ryste selv den modigste, for der hviler en forbandelse over Den Sorte Perle.

Disney står bag denne store eventyrfortælling om pirater, forbandelser og heltemod, og det er tydeligt, for som før set, så går Disney og store episke eventyr hånd i hånd. De hentede Gore Verbinski som instruktør, som er forholdsvis ny i filmgenren, men dog alligevel noteret for film som The Ring (2002) og The Mexican (2001). Verbinski har flair for de store imponerende panoramaoptagelser og hans actionsekvenser er præcis som de skal være. I fællesskab med en imponerende lydside af Klaus Badelt, og en producent med det store navn Jerry Bruckheimer, har Verbinski skabt et af de store actionbrag som man vil huske 2003 for. Skuespillerne spiller som de skal, men især skal man holde øje med pragtpræstationer af Geoffrey Rush og Johnny Depp. Rush spiller kaptajn Barbossa perfekt og overbevisende, og Depps skæve og utraditionelle fremlægning af Jack Sparrow trækker filmen op på højere niveauer. Også dejligt er det at se forholdsvis ukendte Keira Knightley som den smukke og gæve Elizabeth Swann.
Effekterne er helt i top og der er et godt flow i filmen.

Pirates of the Caribbean er en piratfilm med alt hvad der hører med. Den skal ikke fortælle noget vigtigt og banebrydende, men bare underholde. Og det gør den. Filmen er blevet holdt strengt i piratverdenen som vi kender den fra historierne. Der bliver talt i store piratfloskler, fægtet med sværd og skudt med kanoner. Det er en fed oplevelse da man normalt ikke ser film af denne slags, som er så konsekvente. Og det giver da også en bedre oplevelse . Pirates har en dejlig afmålt humor, som viser at filmen ikke skal tages seriøst men være familieunderholdning for alle pengene. Pirates er desværre ikke synderlig nyskabende indenfor plot. Man har fornemmelsen af at man har set noget tilsvarende et sted før, men sådan som historien er skruet sammen, er det ikke noget man tænker alt for meget over. Jeg kan kun anbefale Pirates of the Caribbean. Det er et actioneventyr som ikke bliver toppet lige foreløbig.

Titel: Pirates of the Caribbean: den sorte forbandelse
Original Titel: Pirates of the Caribbean: the curse of the black pearl
Premieredato: 12. september 2003