Roger Chapman – At Rockpalast

13. maj 2004 af Per C. Halling

Roger Chapman – At Rockpalast billede

Endnu en omgang spændende optagelser fra tysk tv’s arkiver, med to fulde koncerter og lidt til med en af 70’ernes mest markante musikere ”Chappo” aka Roger Maxwell Chapman.

At Rockpalast er en serie, der giver sine købere utrolig meget for pengene, hvis man kan lide den pågældende kunstner, ellers er de nok er en tand for specielle eller en tand for kedelige til dem som bare skal ud og have en koncert DVD med et kendt navn. Det er spændende at se og høre disse optagelser, for de har aldrig før været udsendt på hverken LP, CD eller DVD kun i radioen eller på TV. Men hører man til dem som er vokset op med tysk tv eller de årlige rock koncerter fra bl.a. Essen på DR er der mulighed for at genopleve nogle af disse.

Kvaliteten er typisk TV kvalitet, men da tysk TV altid har været foran på det punkt, er optagelserne faktisk bedre end man faktisk forventer, både hvad angår billede og lyd (som du kan opleve i både et Dolby 2.0 og 5.1 mix), så både fans og samlere bliver ikke snydt. Læg dertil at man selv kan udvælge de numre man ønsker at se og dermed sammensætte sin egen personlige koncert er med til at gøre dette til en rigtig god serie og Roger Chapman – At Rockpalast dvd’en er ingen undtagelse.

Længe før WDR’s udsendelser startede og det blev almindeligt at optage koncerter til Tv var Roger Chapman et navn, som ikke blot havde skrevet Rock historie, han kunne trække fulde huse med sit berømte band Family. Efter at han forlod bandet i 1973 sammen med sangskriver og guitarist Charlie Whitney, dannede de sammen bandet Streetwalkers. Resultatet var blændende - primært grundet Rogers blide vibrator og den rene energi som strømmede ud af ham hver gang han gav koncert.

Roger Chapman er en kunstner, der aldrig skuffer. Hans musik er en blanding af Rythem ’n’ Blues tilsat bl. a. heavy rock guitar riffs, godt krydderet med hans helt egen måde at synge på. Det gør at hans stil ikke lige er til at kopiere og sammen med den utrolige aura af ægte og ikke bare til lejligheden påtaget energi gør, at han kommer, efter min mening, til at holde længere, end mange af de døgnflue- og konceptbands som markedet flyder med for tiden. Den type kunstnere er der desværre ikke så mange tilbage af, det er derfor prisværdigt at selskaberne udsender disse gamle optagelser, så nye kunsterne kan lære lidt af de store rock legender.

Da han var meget populær i Tyskland var det helt naturlig at han skulle lave en At Rockpalast koncert og derfor kontaktede producerne Peter Rüchel og Christian Wagner ham i 1979 for at høre om han ville være interesseret i at lave en koncert sammen med dem. Roger Chapman havde brudt med Streetwalkers men sagde alligevel ja til ikke bare at lave en koncert, men 2 koncerter med sit nye band The Shortlist. Disse 2 fandt sted i henholdsvis i 1979 (Markthalle Hamburg) og 1981 (Grugahalle Essen). Det er disse to koncerter, samt en studieoptagelse med Streetwalkers fra 1975 (optaget i WDR’s studie i Køln) som du kan opleve på denne dvd. Der er kun enkelte gengangere på de 3 koncerter, så man kan sige at du får meget for pengene ved at anskaffe denne dvd.

Lad os kigge lidt på de numre du kan opleve på de 3 optagelser:

WDR Studio L Køln – 1975 – med Charlie Whitney og Streetwalkers

Crazy Charade, Run For Cover og Burlesque

Markthalle Hamburg – 1979 – med The Shortlist

Moth To A Flame, Keep Forgettin', Face Of Stone, Midnite Child, Who Pulled The Night Down / Talkin' About You, Shape Of Things, Short List, Burlesque, Can't Hold In / Bo Diddley / Hoochie Coochie Man, Always Gotta Pay In The End, Let's Spend The Night Together, Hang On To A Dream og Can't Turn You Loose

Grugahalle Essen – 1981 – med The Shortlist

Who Pulled The Night Down, Keep Forgettin', Unknown Soldier, Ducking Down, I Just Want To Make Love To You, Killing Time, He Was, She Was, Hang On To A Dream, Prisoner, Short List, Hyenas Only Laugh For Fun, Common Touch, Making The Same Mistake, Midnite Child, Stone Free, Goodbye Reprise, Blood And Sand, Let's Spend The Night Together, Jesus And The Devil, Help Me og Prisoner

Som du kan se ganske omfattende og med en samlet spilletid på ca. 235 minutter, svarende til mindst 3 – 4 cd’er, så der er nok at både se på og lytter til de første par aftener. Disse optagelser høstede meget ros dengang og har siden været meget efterspurgte hos fans både såvel nye som gamle. Det er forståeligt nok, for der er fuld knald på fra første til sidste minut.

Førstegangskøbere af Roger Chapmans musik, bør dog nok lige lytte til hans studiealbums først, men alle andre kan trygt gå ud og købe denne dvd til samlingen over hans musik og optrædener.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: Roger Chapman – At Rockpalast