Six (leje-DVD)

13. maj 2005 af David Lund

Six (leje-DVD) billede

Sci-Fi B-film der underholder trods de naive budskaber.

I en ikke så fjern fremtid er verden styret af en diktator, der hævder at være en form for guddommelig eksistens. Desværre er det sådan, at han henretter alle, som nægter at blive hjernevasket, af en datachip man får indopereret enten i hånden eller i panden. På den måde har han på sin første dag fået dræbt mere end 80 millioner mennesker i Nord Amerika alene. De få der nægter lever enten som småkriminelle i gaderne, eller har små, skjulte byer for de tilbeder den kristne religion, for de er under den holdning, at diktatoren er Antikrist og at Biblen har masser af tegn på dette. Tom Newman er tidligere politibetjent og lever som smugler, men i starten af filmen bliver han fanget og tortureret. Han får valget mellem at dø, få indopereret en datachip eller at gå på en hemmelig mission for staten. Han vælger det sidste, hvilket indebærer at han skal slå det kristne overhoved ihjel, som ikke lader nogen med datachippen komme ham i nærheden. Derimod skal Tom finde en kristen til at føre ham til ham, og det gøres igennem et fængsel hvor folk venter på at blive henrettet. Her finder han ud af at det ikke er så nemt at få de kristne til at flygte, da de ser døden som den eneste vej til himlen.

Six er en MEGET moralsk og kristen film. Man skal ikke sætte sig til at se den, uden disse forventninger, for der er simpelthen utallige moralske prædikener hele vejen igennem filmen, og de har alle et kristent budskab. Jeg sad ofte selv og håbede at filmen kunne komme videre fra det meget sort/hvide budskab det har, for underholdningen er der sådan set intet galt med. Snart finder man ud af at filmen egentlig bare følger de sidste kapitler i Biblen i en form for nyfortolkning, og at de sammenligninger af The Matrix og 12 Monkeys coveret praler af, skal ses helt bort fra.

Kevin Downes debuterer som instruktør med Six, men har før været skuespiller i mindre kendte film, skrevet en anden film og arbejdet som meget andet på andre. Man kan meget hurtigt mærke at budgettet er meget lavt, og det er lidt synd, for det sænker filmen hurtigt. Der indledes hurtigt med en biljagt, der nemt kunne gå over i historien som den værste nogensinde, og når der tys til skydevåben er lydende og blinket fra dem helt, helt forkert. Alle spændings- og actionscener er derfor desværre det værste ved filmen, og det værste er, at budgettet er helt ligegyldigt for at gøre dette nogenlunde troværdigt. De få nævekampsscener der er i filmen er af langt bedre kvalitet, og det er her instruktøren burde have haft sit fokus. Musikken sidder oftest lidt forkert, men det er tilgiveligt, da det ikke er det bærende element i filmen.

Hovedpersonen Tom Newman er spillet af Jeffrey Dean Morgan, en mand der ofte ses i denne slags b-film. Han gør såmænd et udmærket job, selvom han overspiller til tider, men det er helt forventet. Stephen Baldwin som pryder coveret på filmen, er sådan set kun en birolle og er med i en halv time af filmens spilletid. Det der er meget sjovt er, at man kan mærker han er i en helt anden liga end resten af skuespillerne. Han er ellers normalt ikke en skuespiller man mener er noget specielt, men her kan man virkelig mærker at der er langt mellem de andre skuespillere og ham. Her snakker jeg mest om David A.R. White som har den anden ”hovedrolle” som en af dem Tom bryder ud af fængslet med. Han ligner mest James Van Der Beek i en lidt ældre udgave, men ahns skuespil er helt nede i bunden. En ultra lille rolle er også blevet givet til Eric Roberts i starten af filmen.

Six er en b-film, ingen tvivl om det. Den er meget sort/hvid, mangler dybde og bærer præg af et lavt budget i de få actionsekvenser der er. Dens meget moralske og kristne holdninger er svære at tage seriøse, specielt i den ellers udmærkede slutning. Alligevel er man underholdt hele vejen igennem, for der er masser af idéer, nogle virker, andre gør ikke, men i det mindste har den idéer. Det er en film der er nem at kritisere, men alligevel kommer man til at holde af dens naivitet. Det jeg kom til at tænke på er, at den ville ikke virke som en stor Hollywood produktion, for så ville den blive for meget, så man er mere underholdt af denne version, på trods af fejlene. Derfor ender den med den karakter den nu gør, for den er helt ok, og klart en tur i Blockbuster værd.

Der er intet ekstramateriale på DVD’en, og den kan kun lejes.

Titel: Six
Original Titel: Six: The Mark Unleashed