Sons of Anarchy sæson 6

5. oktober 2014 af Teddy Tofte

Sons of Anarchy sæson 6 billede

Hold fast i motorcykelstyret!

Fra starten har seriens skaber, Kurt Sutter (”The Shield”), etableret ”Sons of Anarchy” som en slags Hamlet-historie, der fungerer på mange niveauer – forholdet mellem en far og hans søn, forholdet mellem mødre og hendes børn, og loyaliteten mellem familie og blodbrødre. Her i sjette sæson kulminerer det med idéen om, at familien, eller ”banden”, ejer individets liv, og det bliver noget, som især Jax (Charlie Hunnam) får at føle i sin rolle som far, bandeleder og husbond.

Jax er tæt på at nå sit mål: at se sin motorcykelbande ude af våbensmuglerbranchen og blive et legalt foretagende. Men som Sutter har en tendens til, bliver der skabt et kompleks edderkoppenet af manipulation og aftaler midt i det hele, som truer med at omforme motorcykelbanden til et helt andet slags væsen. I mellemtiden er hans kone, Tara (Maggie Siff), i fængsel for hendes involvering i mordet på en sygeplejerske. I denne familie- og krimifortælling hvem er det så, der er edderkoppen og hvem er fluen?

Antallet af gæsteoptrædener, og kvaliteten af skuespillet, imponerer i denne sæson. Donal Logue (”Gotham”) spiller en skør politimand, som er optaget af hævn efter mordet på hans søster. CCH Pounder (”The Shield”) er en offentlig anklager, som ofte kommer i en pissekonkurrence med Jax. Deres scener er underholdende, når man ved, at de hver især repræsenterer lov og orden. Derudover så vi også Kim Dickens og Peter Weller i mindre roller.

Alle afsnittene i denne sæson var længere end de foregående. Det sidste afsnit var lidt under to timer. For det meste havde jeg ingen problemer med spillelængden, det var fortjent og godt udnyttet. Når der er så mange sidehistorier med i afsnittene, var det godt at få ekstra tid til at inkorporere plottet og få alle karakterernes nuancer med. Det var kun hen mod de sidste afsnit, at det føltes lidt langtrukkent, fordi så meget af historierne allerede var blevet fortalt og ikke havde så meget mere at byde på.

Drabstallet øges sekund for sekund, især med denne sæson af ”Sons of Anarchy”. Selv det publikum, som har fulgt med serien siden det allerførste afsnit, og som føler, at Kurt Sutter skriver sine hovedroller lidt for galante, vil blive chokeret af sæsonens mange twists og forviklinger. Selvom det kan føles, at nogle af karaktererne ender præcis, hvor de startede, er jeg ret sikker på, at Sutter har en idé eller to med dem, nu hvor seriens næste sæson står for døren. Hvis den syvende sæson er noget nær denne, så kan du godt begynde at glæde dig, for det bliver noget af en rutsjebanetur.

Episoder i alt: 13 stk. Antal DVD: 5 stk.

Ekstramateriale: 5 stjerner. Sjette sæson af ”Sons of Anarchy” bugner med dejligt ekstramateriale. Selvom meget af det er kommentarer og smådokumentarer, føles det ikke desto mindre relevant til serien, og jeg er sikker på, at fans af serien vil være meget tilfredse med ekstramaterialet.

”Audio commentaries.” Der er audiokommentarer på afsnittet “A Mother’s Work” med Kurt Sutter, Paris Barclay, Maggie Siff og Katey Sagal. Også på afsnittet ”Straw” med Kurt Sutter, Paris Barclay og Jimmy Smits.

”Anarchy Afterword on Select Episodes” (45:12) er et program, hvor gæsterne bliver interviewet af Chris Franjola fra tv-kanalen FX. De afsnit, hvor der er et ”Afterword” tilknyttet, er det første og sidste afsnit, samt afsnittet der hedder ”The Mad King”. Gæsterne inkluderer Kurt Sutter, Jimmy Smits, Margaret Cho, Theo Rossi, Tommy Flanagan, Katey Sagal, Maggie Siff, og Parks and Rec’s Retta.

“Deleted scenes” (8:39) viser de scener, som blev fravalgt ved klippebordet.

“Gag reel” (2:57) er altid sjov at have med.

“The Reaper Calls” (7:05) dokumenterer denne sæsons høje dødstal.

“Sons for Sandy” (19:55) er en meget god, og kort, dokumentar om Kurt Sutters sociale serviceprojekt, efter orkanen Sandy ramte New Jersey.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox Home Entertainment.

Titel: Sons of Anarchy sæson 6
Original Titel: Sons of Anarchy season 6
Premieredato: 11. september 2014
Instruktør: Paris Barclay, Peter Weller, Guy Ferland, Billy Gierhart, Gwyneth Horder-Payton, Adam Arkin, Kurt Sutter
Skuespillere: Charlie Hunnam, Katey Sagal, Mark Boone Junior, Dayton Callie, Kim Coates, Tommy Flanagan, Theo Rossie, Maggie Siff, Ron Perlman, Jimmy Smits, Peter Weller, CCH Pounder, Donal Logue, Drea de Matteo, Mitch Pileggi, Robert Patrick
Spilletid: 791 min.
Selskab: Fox Home Entertainment, FX, 2013
Genre: Action , Drama , Krimi