Star Trek II: The Wrath of Khan - Director's Cut

12. oktober 2016 af Teddy Tofte

Star Trek II: The Wrath of Khan - Director's Cut billede

Tre årtier senere er “Star Trek 2” stadig en af de bedste Star Trek-film til dato.

Selvom der ikke var noget i vejen med biografversionen af ”Star Trek 2”, er det stadigvæk altid rart at få tilføjet flere minutter til en film, som allerede er perfekt i alle henseender. Director’s cut-versionen indeholder begge versioner af filmen, nu endelig på blu-ray, og det er en god undskyldning for at se filmen endnu engang. Men hvis du ikke har en stor interesse i Star Trek-universet, kommer denne udgivelse ikke til at betyde noget for dig. De ekstra minutter øger ikke oplevelsen som sådan, men det er rart at have en komplet version af værket, sådan som instruktøren havde tænkt sig.

Den første Star Trek-film, ”The Motion Picture”, blev anset for at være en fiasko (jeg elsker den, men kan sagtens se, hvorfor den ikke tiltaler alle og enhver). Budgettet blev drastisk reduceret og manuskriptet til toeren blev mere actionpræget. Instruktøren Nicholas Meyer blev hyret til at styre skibet og i dag bliver ”The Wrath of Khan” anerkendt som en af de bedste Star Trek-film, og endda også en af de bedste film i science fiction genren.

De tog udgangspunkt i et afsnit fra den originale series første sæson, kaldt for “Space Seed”. Her møder stjerneskibet Enterprise en hvis Khan Noonien Singh (spillet af Ricardo Montalban i både filmen og serien), en genetisk avanceret kriger fra det tyvende århundrede, og som nu har været nedfrosset i tre århundreder, indtil Kirk og besætningen tør ham op. Khan er opfostret med et enormt ego og store ambitioner og han forsøger derfor at overtage skibet. Afsnittet slutter med, at Khan og hans kammerater bliver sendt i eksil på en øde planet i en øde del af galaksen.

Da filmen begynder, følger vi skibet Reliant, imens de evaluerer ubeboelige planeter til et projekt ved navn Genesis. Men kaptajnen Terrell (Paul Winfield) og førsteofficeren Chekov (Walter Koenig) ved ikke, at en bestemt planet huser Khan, som nu er blevet vanvittig og tørster efter hævn over kaptajn James T. Kirk (William Shatner). Khan overtager Reliant, forsøger at stjæle Genesis-maskinen og har tænkt sig at lokke Enterprise i et bagholdsangreb. Det er filmen i en nøddeskal.

Det er tydeligt at mærke, at man forsøgte at gå i en helt anden retning, end hvor den første film ville hen. ”The Motion Picture” var en god, gammeldags space opera i den mest episke forstand, og Nicholas Meyer mente, at ”The Wrath of Khan” var et slags skibseventyr i stil med ”Hornblower”-serien med stjerneskibe i stedet for egentlige skibe. Historien er struktureret på en sådan måde, at hvis du ikke har set afsnittet ”Space Seed”, bliver du hurtig informeret om det, og ellers har historien intet med resten af universet at gøre; det vil sige, at det er én af de Star Trek-film, du kan se, uden at vide noget som helst om den verden. Der er naturligvis også en del action involveret. Kampscenerne mellem Enterprise og Reliant er instrueret med intensitet, noget som ”Star Trek” har formået at gøre rigtig godt lige siden.

De filosofiske overtoner fra ”The Motion Picture” er fjernet i denne film, men derfor har ”The Wrath of Khan” stadig et meget stærkt manuskript med et tæt plot og virkelig gode interaktioner mellem karaktererne. Meyer sætter to vidt forskellige personligheder op imod hinanden og tillader de to hovedroller (Shatner og Montalban) at gøre det, de har lyst til. Resten af holdet er også veludviklet (her har Chekov endelig sin egen bihistorie!), og filmens klimaks er én stor tåreperser for alle, der elsker denne besætning.

Den sidste kamp mellem Reliant og Enterprise i en stjernetåge er stadig en af de flotteste scener i genren, og de visuelle og praktiske effekter er stadigvæk slående. Rollebesætningens uniformer er anderledes i denne film, en ændring som Meyer havde lyst til, fordi det skulle minde mere om en besætning på et rigtigt skib, og det er en ændring, som har præget universet fremadrettet. Da ”Star Trek 2” blev udgivet i biograferne, var den en stor succes. Fans af serien og biografgængere godkendte den retning, de gik i, og siden er der kommet flere film og flere serier.

Blu-Ray:

Denne Director’s Cut af ”Star Trek 2” er kun tre minutter længere end biografversionen. De fleste ændringer er minimale og uden betydning for historien: lidt mere dialog her og der, en anderledes scene i ny og næ. Det mest iøjefaldende er inklusionen af en scene med en kadet ved navn Preston (Scottys nevø). Den forlængede udgave af filmen hverken ødelægger eller forbedrer filmen. Den er bare en anelse anderledes. Du har mulighed for at se begge versioner af filmen.

Hvad angår billed- og lydsiden, så er jeg en anelse splittet. Jeg har en blu-ray version af alle ”Star Trek”-filmene, som blev udgivet i bokse tilbage i 2009. Jeg synes faktisk, at den version af ”The Wrath of Khan” ser bedre ud og lyder bedre end denne Director’s Cut. Men der var lagt et blåt filter over den version og jeg kan godt forstå, hvorfor nogen hader det (det gør jeg normalt også, men det generede mig nu ikke særligt meget i det tilfælde). Farverne var stadigvæk flotte, hvorimod de ser matte ud i Director’s Cut. Lyden svinger op og ned i forbindelse med kvalitet, noget som jeg ikke lagde mærke til i versionen fra 2009.

Faktisk er Director’s Cut versionen den dårligste, hvad angår blu-ray-kvalitet. Men jeg må så nok tilstå, at det i dette tilfælde er en smagssag.

Ekstramateriale: