The 100 - Season 3

6. april 2017 af David Lund

The 100 - Season 3 billede

En udvikling i den forkerte retning.

I en tid med et hav af TV-serier, er det egentlig sært, at meget få af dem følger de filmiske succestendenser. Igennem en årrække af Young Adult hvor teeangeromancer blandes med alt fra sci-fi til gys igennem magi været hits på det store lærred, men kun ganske få Tv-serier har forsøgt sig på denne opskrift. En af dem er dog “The 100” - en serie der lige nu er i gang med sin fjerde sæson. Ideen med menneskets udslettelse af Jorden og flugt herfra er måske ikke altid lige troværdig, for hvem med logisk og empatisk tankegang ville sende 100 teenagere tilbage til Jorden for at teste, om man nu kan overleve på den mange år efter? Man skal sluge en del kameler for at godkende præmisset, men når det først er gjort, er der faktisk masser af godt at hente i “The 100”. Første sæson bruger lige et par afsnit på at komme i gang, men indledningen og seriens magtkamp både på Jorden og i rumskibet over er fascinerende og godt fortalt. Anden sæson blev en kaskade af de store følelser i kampen mod en fælles fjende imens svære valg bliver foretaget. Og nu kommer tredje sæson ud. For første gang tager “The 100” et par skridt i den forkerte retning, for præcis ligesom tilfældet var det med de svagere sæsoner af “Lost” bliver flere og flere spørgsmål opklaret med utilfredsstillende svar.

Clarke er efter sine valg i anden sæson blevet en nomade, der ender i Polis Summit (der hvor disse grounders har hovedstad). Her gør Lexa Arkadia til en del af en alliance, men hjemme i Arkadia tager Kane over, som gerne vil bekæmpe grounders. Ice Nation bliver en større og større trussel, der snart bliver helt reel for alle, da de via. et coup tager en stor del af magten i deres hænder. Alie og hendes kult vokser sig imens stor, og snart er den lille gruppe af The 100 en lus i klemme mellem en masse kæmper.

Hvis ovenstående ikke giver mening for dig, har du ikke set de foregående sæsoner. Man kan ikke hoppe ind i “The 100” på tredje sæson, så vil man ride med på bølgen, skal man tage serien fra starten af.

I tredje sæson af “The 100” begynder svarene altså at dukke op. Hvem er Alie? Hvordan fungerer hun? Hvordan er grounders bygget op? Hvordan udvælges den næste Heda? Ingen af disse svar fungerer særlig godt, og især en udvikling af en elsket karakter, møder halvvejs igennem sæson et lavpunkt, som fik mange fans til at droppe serien. Den gennemsnitlige karakter på serien på IMdB faldt gevaldigt, og det omtalte afsnit fik laveste karakter indtil nu (5 imod den mere vante 8). Da “The 100” naturligvis også er en bogserie, er det svært at undgå, og denne udvikling er lige netop en nødvendighed for, at serien fortsætter i den retning, den er på vej i. Det ændrer ikke på, at det er sløset fortalt og seriens hidtil lavpunkt.

Der er dog masser af positive ting. Clarke og co. har aldrig været i så mange problemer før, og løsningen virker uendelig langt væk - ja, faktisk umulig. De bliver angrebet fra alle sider, og masser af velkendte karakterer må lade livet i denne sæson. Derudover er Bellamy og Octavias søskendeforhold samt individuel udvikling absolut det mest interessante i denne sæson, da de to kommer længere og længere fra hinanden. Murphy får i denne sæson en mere fremtræden rolle, og selvom man kan vurdere ham som simpel og endimensionel, formår Richard Harmon virkelig at give sin karakter kant med glimrende skuespil.

I sidste ende stikker denne sæson i alt for mange retninger. Mange fans vil droppe serien pga. en trist udvikling, men bliver man hængende efter dette, begynder den alligevel at give lidt mening. Sæsonen slutter med en håndfuld glimrende afsnit, der kan bane vej for en fantastisk fjerde sæson. Tredje sæson er dog et mellemkapitel, der lider af, at ville forklare for meget, og ikke have en egentlig start eller slutning som de foregående sæsoner faktisk formåede at have. Det føles ufuldendt og en smule middelmådigt i sidste ende.

Billede & Lyd - 4/6

“The 100” er skudt digitalt, hvilket giver billedet en del glans. Det er skarpt, men kæmper lidt med detaljerne i de mørke scener. Nogle af de mere tvivlsomme effekter stiller sig en smule i vejen for en fuldendt visuel oplevelse, imens naturbillederne til gengæld ser flotte og detaljerige ud. Lyden udnytter alle højtalere godt med masser af lydeffekter. Desværre er musikken ofte en smule for påtrængende, og ødelægger lidt dialog hist og pist. Når den dog ikke hamrer derudaf, kan man virkelig mærke, at der er kælet for detaljerne.

Ekstramateriale - 3/6

Sammenlagt har ekstramateriale omkring 75 minutters spilletid. Dette er fordelt over 7 featuretter, bloopers og lidt slettede scener. Den største featurette er en halv times interviews ved et panel til Comic Con, og denne er udelukkende for de største fans. De andre featuretter kommer måske ikke særlig godt i dybden, men snakker fint om udviklingen af serien, karaktererne og generelt bare skabelsen af sæsonen, og kan alle sagtens ses af alle, der nød tredje sæson. Bloopers er korte og de slettede scener få - se dem endelig, hvis du får lyst.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The 100 - Sæson 3
Original Titel: The 100 - Season 3