The Boss Baby (4K Ultra HD)

24. september 2017 af Jesper Poulsen

The Boss Baby (4K Ultra HD) billede

Halvhjertet forsøg på at charme sig ind hos de yngste seere. Barren er sat for højt, og idéen tabes på gulvet.

I animationsfilmen ”Storkene” (tidligere anmeldt af denne signatur) handlede det om en storks omtumlede erhverv som babyudbringer. Nu gør en ny film i samme genre op med tesen om at babyer bliver fløjet til ventende familier. I stedet stammer babyer fra et stort selskab kaldet Baby Corp., hvorfra man kan bestille børn. Et enkelt barn er dog slet ikke som de andre, nemlig babychefen. En jakkesætsklædt elegantier, som fungere som et voksent menneske men som er fanget i en babykrop. Han ankommer hos familien Templeton, hvor storebror Tim ikke er særlig begejstret for sin nye lillebror. Første 1/3 af filmen går på en søskenderivalisering over stok og sten, inden Tim finder ud af at babychefens ankomst ikke er nogen tilfældighed. Skumle kræfter er på spil, og Tim og hans nye lillebror må slå pjalterne sammen og bekæmpe truslen udefra, og dermed bliver The Boss Baby også et symbol på familiesammenhold.

Instruktør Tom McGrath har ikke haft det store held med at få sin idé effektueret. Temaet er sådan lettere rodet, og jeg har svært ved at kunne se hvordan den yngste generation har skullet kunne finde hoved og hale i den voksne babys gøren og laden. Alle som er ældste søskende kender nok til de krusninger i bølgerne det giver, når en ny lillesøster/-bror flytter ind, men den lettere ondskabsfulde jagt som indledes i den omfattende havescene, er for voldsom for de yngste og for plat for de ældste. Tanken om at placere hovedpersonen som en ung direktør er i og for sig sjov, men ingen børn i de yngste skoleår har en chance for at følge med i Boss Babys terminologi og mindset. Kernepublikummet kunne lige så godt se en dokumentar om boligspekulanter, advokater, bankrådgivere eller andet godtfolk i pænt dress.

Dog synes jeg at det var befriende at vi ikke - endnu engang - skulle belemres med en animeret film, hvor omdrejningspunktet er dyr med menneskelige egenskaber, hvor temaet er den lille underdogs kamp mod systemet. Det er sundt at få rusket lidt op i stereotyperne, men jeg kan desværre omvendt heller ikke sige at The Boss Baby så var den rigtige vej at begive sig ud af. En ting er selve handlingen, men det understøttes så heller ikke af nogle intetsigende og charmeforladte omgivelser, herunder bi-figurerne. Alt er overladt til Tim og hans lillebror. Vi kommer aldrig rigtig under huden på den, på trods af overvældende skærmtid. Hverken skurke eller helte er med til at give med- og modvægt til vores centrale figurer, og det gør at filmen periodevis er decideret kedelig. Der er heller ikke meget at tilbyde til et ældre publikum, selvom man måske glædes over den slet skjulte Indiana Jones-reference.

Hvis man er animationsafficionado, så tror jeg næppe på en fremtid som foretrukket valg, hvis vejret er ringe og filmhylden hos de yngste kalder. Dertil er alternativer med højere ambitioner simpelthen for omfattende. Men på med sutten igen til holdet bag The Boss Baby. Om ikke andet er de forskellige babyer da nuttede at se på. The Boss Baby kan dog ikke redde sig fra at være en grå mus i det store hele, og må nøjes med 2 stjerner. Og apropos 2, så er der annonceret en The Boss Baby 2 i år 2021. Forstå det hvem der kan...

Bonusmaterialet er ganske enkelt imponerende og omfattende i uhørt grad. Her er så mange muligheder, at fans af filmen ikke går forgæves, uanset om det er nyttig viden eller ekstra underholdning i form af f.eks. en skattejagt gennem tiden.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: The Boss Baby (4K Ultra HD)
Original Titel: The Boss Baby (4K Ultra HD)