The Da Vinci Code (PS2)

18. juni 2006 af Kent Baden

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

The Da Vinci Code (PS2) billede

Så kom spillet, der skal forsøge at leve op til en bestsellerroman og filmatiseringen af denne

Som med alle andre succesfulde film, kommer der også en spiludgave af denne blockbuster. Det pudsige er blot, at dette spil ikke primært henvender sig til det helt unge publikum. Alder: 16+ er angivelsen på coveret, og det må primært skyldes sværhedsgraden af indlagte gåder samt engelskniveauet.

Det var nærmest en selvfølge, at The Da Vinci Code skulle filmatiseres, fordi den er skrevet så filmagtigt med korte kapitler med spændingsfyldte cliffhangere. Lige så oplagt er det at lave en spiludgave af forlægget på grund af dets detektiv-lignende opbygning. Og detektivarbejde er netop, hvad man sendes ud på i spillet - Enten i form af hovedpersonerne Robert Langdon eller Sophie Neveu. Spillet følger bogen og filmen, men adderer nye steder og gåder.

Til de få der hverken er bekendt med filmen eller bogen, handler The Da Vinci Code kort fortalt om Robert Langdon (Harvard professor), der på et ophold i Paris indkaldes til forhør i forbindelse med et mord på den kunstansvarlige leder af Louvre Museet. På Museet antastes han af Sophie Neveu, der er i familie med den afdøde, og sammen starter de en opdagelsesrejse via symboler, der leder dem ind i en historisk konspirationsteori, der er en velbevaret hemmelighed, der kan ryste verden, hvis den offentliggøres.

Efter en lang intro indledes spillet på Louvre, hvor man møder Sophie for første gang, og i lighed med bogen skal man undersøge liget af den afdøde. Sammen vælger de at trodse politiet og starter deres eget opklarende arbejde med politiet i hælene. Ligesom bevarerne af hemmeligheden ønsker at stoppe Robert og Sophie. Man styrer skiftevis Robert og Sophie, nogle gange enkeltvis og andre gange er den anden person med som aktiv hjælper. Bane efter bane skal de løse gåder og puzzles af forskellig sværhedsgrad, hvoraf nogle er krævende, men der findes en hint funktion, man kan anvende. Enkelte af gåderne er gengangere på bogen, hvilket giver en klar fordel til dem, der har læst bogen eller har set filmen. Det skal bemærkes, at de lange ordgåder kræver gode engelskkundskaber! Jeg synes, at gåderne er spillets styrke, således er ”The Da Vinci Code” ikke kun et spil som alle andre. Gåderne er varierede og appellerer til den indre Sherlock Holmes.
Det er endvidere gåderne, der giver spilleren fornemmelsen af at være symbolforsker.

Undervejs skal man brydes med politi, vagter og bevarerne af hemmeligheden og denne del er spillets svaghed. Kampscenerne er såmænd nytænkende i deres udformning, men kampene har det med at involvere flere parter og ens påbegyndte angreb risikeres at mistes. Det bliver en anelse rodet, og de grafiske ”huller” er med til at ødelægge kampoplevelserne, hvis håndgemænget kommer for tæt på de grafiske rammer.

Der lefles også de historisk interesserede ved, at spilles på i verdenskendte lokaliteter som fx Louvre, Westminister Abbey, St. Sulpice og lignende. Ligesom spillet er rig på historiske detaljer, information.

Spillet appellerer til de mest entusiastiske tilhængere af både bogen og filmen, og de garanteres en oplevelse, der er tro mod forlægget. Men figurerne og stemmer er ikke tilnærmelsesvis i nærheden af filmbesætningen. Jeg synes, man glemmer det, når først klaveret det spiller, men man må ikke forvente at styre en Tom Hanks. Figurerne er tilmed kantede, unuancerede og kedelige og er tydeligvis ikke der, producenten har lagt kræfterne. På den anden side må man heller ikke forvente tætpakket action, for historien i spillet fylder meget. Nogle vil givetvis mene for meget, men spillet er tro mod forlægget, og der kan skippes på de mest tunge historiefortællende dele af spillet. Jeg finder mixet af historie, kamp og løsningen af de indbyrdes afhængige gåder for tiltalende. Men er mest optaget af de forskellige og afvekslende mindgames. Frygter dog, at spillet er relativt kort, for jeg tror, jeg er nær ved enden af spillet efter omtrent 10 timers effektivt spil.

Problemet med gådebaserede spil er, at man næppe spiller det mere end én gang.

Spillet er venligst stillet til rådighed af
2K Games.