The Ring

28. september 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

The Ring billede

To teenagepiger er alene hjemme, en af pigerne, Tomoko har set en bizar video, og det siger at hvis man ikke viser den til en anden, inden der er gået en uge, dør man. En uge efter - hun dør!!

Videoens rygte bliver mere og mere udbredt, de fleste tager det ikke alvorligt, men Tomoko´s tante, Reiko (Nanako Matsushima) der er tv reporter ser historien. Hun finder ud af at Tomoko så den i en feriehytte sammen med tre andre teenager, som også er døde! Nu leder sporet ud til feriehytten, her finder Reiko i receptionen, en reol med videoer, hvoraf den ene har en blank ryg. Den tiltrækker sig med det samme Reiko´s opmærksomhed. Hun låner den, og går over til feriehytten. Der er intet at se i selve hytten, så hun beslutter at trodse rygterne, og sætter videobåndet i. Scenerne i filmen, kunne være taget ud af Luis Buñuels “Den Andalusiske Hund”, flimrende sort-hvid med et dragende menageri af overtro. En mand med et klæde om hovedet der peger et på et uvidst sted, et øje, closed-up, med et rødt skrifttegn i, ord der stimler sammen, og danner et nyt ord - udbrud - og en have med en brønd, hvor noget synes at komme op. Filmen stopper. Reiko føler sig urolig, på vej mod byen. Reiko´s ex-mand og matematiprofessor Ryuji (Hiroyuki Sanada), opsøges. Han stedfæster en lyd på videobåndet, og ved hjælp af teknisk udstyr, kan han kører i en speciel hastighed, hvor dialekten pludselig står ham klar, at kunne relateres til øen Oshima. De tager sammen derud, og der er nu gået et par dage. Deres fælles barn Yoichi (Rikiya Otaka) på ca. 8-9 år, er med. De får straks nys om at en indfødt kvinde kendt for sin okkulte kræfter, og for år tilbage genstand for eksperimentelle parapsykologi forsøg. Ejeren af hytten de bor i har tydeligvis kendskab til historien, men virker meget tilbageholdende. Specielt den ældre mand holder sig på afstand. Desværre sker det om natten at Yoichi er stået op, Reiko pågriber ham i lige at have set videoen som han selv har taget med.
Den okulte kvinde har en datter, der tilsyneladende også er forbindelse med ujordiske kræfter, og hun ligesom spøger i kulissen. De har nu mindre end 3 dage til at nå en form for opklaring.

The Ring er baseret på forfatteren Suzuki Koji´s roman af samme navn, asiens svar på Stephen King. Hideo Nakata der ikke er kendt indenfor horror-genren, har kun lavet en mislykket film inden denne, har i sandhed ramt et interessant omdrejningspunkt. På en stille og rolig måde, fortælles i historien, fuldt med en uro, og teenageren virker meget mere realistiske og slet ikke så opgejlet som de amerikanske (Scream og Know What You Did Last Summer). Skuespillerne har ikke den store karriere bag sig, er stort set alle ukendte indenfor film, men både Reiko og Ryuji spiller godt overfor hinanden, og der er en helt speciel japansk ånd over filmen, der også gør den interessant. Underlægningsmusikken er fremragende og giver scenerne en ekstra dimension. The Ring er en del af en trilogi, The Ring 2 forventes til de danske biografer til foråret, og er også instrueret af Hideo Nakata, dog er den sidste The Ring 0 - Birthday blev instrueret af Norio Tsuruta. Dette er en horrorfilm uden blodsprøjt, men med uhyggen som det vigtigste våben, og det man ikke kan se!

Titel: The Ring
Original Titel: The Ring
Premieredato: 28. september 2001