The Snowman

15. marts 2018 af Teddy Tofte

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Snowman billede

Hvad i hede hule helvede gik der galt her???

Lige så længe der har været krimier, har der også været udbrændte, ydmygende strissere/detektiver, men kriminalassistenten Harry Hole (Michael Fassbender) formår dog alligevel at ramme hver evig eneste kliché i branchen. Harry er en alkoholiker, som forsvinder fra radaren, når han går på drukture. Han påstår også, at han ikke kan sove, men kun undtagen når han drikker så hårdt, at han besvimer, hvilket sker tit, enten i fortovskanten eller på en bænk. En sidebemærkning: alt det drikkeri har ikke gjort noget ved Harrys fysiske fremtoning.

Harry Hole har en slags søn, han ikke ser så tit, Oleg (Michael Yates). Hans mor er Harrys ekskæreste, Rakel (Charlotte Gainsbourg), som også er skuffet over ham. Harry er ikke typen, som følger reglerne, men det gør publikummet. De kender filmverdens regler. Og derfor er publikummets tålmodighed tæt ved at forsvinde, kun efter ganske få minutter i denne vanvittige ”The Snowman”.

Det der fik Jo Nesbøs roman til at blive en international bestseller virker til at blive smidt i skraldespanden, eller også er det blevet fuldstændig ændret i manuskriptet. I historien bliver Harry makker med en ny betjent ved navn Katrine Bratt (Rebecca Ferguson). Sammen skal de opklare nogle forsvindingssager og et par efterfølgende grusomme mord på kvinder. Udover at ofrene alle er kvinder og at gerningstidspunkterne foregik omkring snefald, har makkerparret ikke meget at lede efter. Alt imens dette foregår, har vi en anden historie, som kører sideløbende: Oslo ønsker at være vært for Verdensmesterskabet i en slags Vinter-OL, en historie som muligvis har dystre undertoner.

Lige fra starten begynder Harry og Katrine at arbejde på sager, som på skift krydser hinanden. Katrine studerer en sag, som ikke har flere spor, en sag som hun er personligt involveret i. Harry fornemmer, at hans makker har hemmeligheder for ham, så han begynder at se på Katrines arbejde, som måske-måske ikke har indflydelse på de mord, som de egentlig skal opklare. Det bliver hurtigt klart, at hvis Harry og Katrine blot er ærlige overfor hinanden, ville de formentlig opklare den store forbrydelse på den halve spillefilmstid. Hvad angår det der Vinter-OL, så er det en bihistorie, som blot hænger lidt i baggrunden og ikke værd at skrive hjem om. På et tidspunkt bliver det ret tydeligt, hvem morderen er, så når du når det tidspunkt, kan du med rette læne dig tilbage og nyde alt det bizarre, som udfolder sig på skærmen foran dig.

På toppen af alt det bizarre har vi Val Kilmer – desværre. Han dukker op i et par flashbacks som den tidligere betjent, Gert Rafto. Han drikker endnu mere end Harry – prøver ”The Snowman” at sige, at de bedste betjente i Norge også er de mest ustabile? Anyways. Kilmers stemme er blevet dubbet over, og det er noget af det mest forfærdelige, jeg nogensinde har set, rent teknisk set. Val Kilmer gør i princippet ikke noget galt, men alt omkring ham er blevet gjort med bind for øjnene. I mellemtiden har vi J. K. Simmons, som forsøger at spise os af med en allround europæisk accent i rollen som den sleske forretningsmand, Arve Støp. David Dencik spiller den underlige ”pregnancy doctor” (ja, det er åbenbart en titel), som går rundt med rødt neglelak, blot for at bekræfte at han er anderledes end alle de andre. Hvad angår Chloe Sevigny, så involverer hendes rolle en af de mest latterlige afsløringer, som slet ikke skal afsløres her. Der bliver også brugt masser af tid på at forklare, hvordan Harrys og Katrines utrolige og ufilmiske EviSync (evidence sync), en slags tablet ala Voight-Kampff-maskinen fra ”Blade Runner”, fungerer, kun fordi det vil føre til noget senere, som i princippet ikke har den store betydning for plottet.

For hvert sekund der går, er det mere og mere forbavsende, at Tomas Alfredson instruerede denne film. Han har tidligere stået bag ”Lad den rette komme ind” og ”Tinker Tailor Soldier Spy”. Men i ”The Snowman” er der ingen opmærksomhed på detaljerne, og der er en følelse af, at Alfredson har givet op overfor denne film, før han overhovedet startede med at filme den. Der er krediteret to klippere, den legendariske Thelma Schoonmaker (som sikkert er blevet bragt med på projektet af Martin Scorsese, som er executive producer) og Claire Simpson, som begge gør, hvad de kan for at knytte scenerne sammen. Men ”The Snowman” mangler motivationer, og plottråde har en tendens til at starte og ikke ende nogen steder. Skuespilpræstationerne hjælper altså heller ikke: Fassbender ser lige træt ud hele filmen igennem, og Ferguson har generelt bare en underspillet og underskrevet rolle. Selv Marco Beltramis musik virker til at flade ud, selv i det der skal virke til at være spændende scener.

Ved nogle film er det muligt at se, hvor tingene gik galt. Måske var der taget en dårlig beslutning i manuskriptet, eller en præstation er bare helt forkert. Men ”The Snowman” er den slags sjældenheder, hvor alting kunne have været bedre. Hver evig eneste beslutning taget var den forkerte. Uden tvivl. Du kan måske få en lille fornøjelse ud af filmen, fordi den hen ad vejen bliver til en komedie, men det fjerner ikke den deprimerende følelse, du får, når du ser så meget talent og potentiale ryge lige ned i lokummet.

Ekstramateriale: Cast of characters. The Snowman Killer. Creating Jo Nesbø’s World. Norwegian Landscape. Stunt Files: The Sinking Lake. 3 stjerner for dette.

Blu-Ray: Gab. Hvidt på hvidt, tydeligt falske computereffekter, dårlig lydredigering, dårlig klipning.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: The Snowman
Original Titel: The Snowman
Premieredato: 15. februar 2018
Instruktør: Tomas Alfredson
Skuespillere: J.k, Simmons, Val Kilmer, James D'arcy, David Dencik, Jonas Karlsson, Charlotte Gainsbourg, Adrian Dunbar, Ronan Vibert, Toby Jones, Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Genevieve O'reilly, Michael Yates, Jeté Laurence
Spilletid: 114 min.
Selskab: Paramount Pictures, 2017
Genre: Action , Drama , Krimi , Thriller