Therapy? - Scopophobia (DVD)

24. oktober 2003 af Gert Sørensen

Therapy? - Scopophobia (DVD) billede

Therapy? er med denne DVD tilbage på toppen, efter nogle år på et lille plade selskab er de Irske rock drenge tilbage med et nyt pladeselskab og er klar til at erobre de europæiske spille steder igen.

Therapy? er igen tilbage i søge lyset, efter at have været et af de bedste live orkestre i Europa i start til midt 90’erne. Efter at have braget ud på den europæiske rock scene med deres fanden i voldske blanding af metal og punk i 1994 med udgivelsen af det, måske bedste europæiske rock album nogensinde, Troublegum. I kølvandet på Nirvans sucess blev Therapy?’s musik opdaget og med 3 albums på den engelske top 10 blev de I midt 90’erne et af de foretrukne bands på festivalscenen, rund om i Europa (de spillede f. eks på Midtfyns festivalen i 1995 og 1998). I 1998 lukkede bandets pladeselskab og deres efterfølgende albums fik ingen reklame eller promovering, langsomt gik bandet i glemmebogen for masserne, men hver gang de udgav en ny CD på deres independent selskab gik den top 50 i England. I 2002 fik de en pladekontrakt med Spitfire Records og de kom stærkt tilbage med deres nyeste album High Anxiety. Nu er de klar til at overtage verdenen igen, og denne DVD viser helt klart at de stadigvæk er på toppen, og ikke tager deres fans for givet.

Scopophobia betyder frygten for at blive stirret på, det er ikke en frygt som Therapy? har. Med denne DVD vil de vise hele verdenen at de er klar til at blive set på igen. DVDen er først og fremmest en koncert optagelse, optaget i deres hjem i Nord Irland. Den indeholder en blanding af nye og gamle sange, så selv om man ikke har fulgt med i orkestrets seneste udgivelser kan man sagtens være med endnu. Billede og lyd siden er helt i top. Lyden står helt klar, og man har både muligheden for at få lyden i DTS Surround, Dolby Surround 5.1 og Digital Stereo. Billedet står skarpt under hele koncerten, og på ingen tidspunkter bliver orkestret væk i lys og røg. Man kan virkelig se at der er lagt noget arbejde i denne udgivelse. Det er selvfølgelig bare en koncert optagelse, men denne dvd kan man sagtsen sætte i afspilleren og lade drøne ud af højtalerne mens man laver alt muligt andet, det er fuld ud på højde med live CD’er og kan også bruges som sådan en.

Ekstra materialet på dvden er uover truffent, Der er en Q&A del, hvor alle medlemmerne af bandet bliver stillet spørgsmål om forskellige ting, og en lille featurette med backstage footage. Det bedste af det hele er dog videoerne. Man har formået at samle alle de videroer som bandet har lavet igennem tiden og lagt dem på denne DVD. Dette er ofte noget som andre store kunstnere udgiver som en stand alone udgivelse, men her får man alle videoerne med. Det er en sand glæde at gense alle de gamle perler, og i digital lyd kommer denne DVD til at indeholde en slags Greatest hits. Man sidder virkelig med en følelse af at man her har gjort noget for fansene, man har ikke bare filmet orkestret og smidt det på en DVD, man har lavet lækre menuer, og proppet den med alt det ekstr materiale man kunne ønske sig.
Track liste:
Intro Do Wah Diddy Diddy
Hey Satan You Rock