Vådområder.

27. august 2014 af Henrik Andersen

Vådområder. billede

Helen er 18 år, og er måske en del mere excentrisk en sine jævnaldrende. Hun eksperimentere frit med sex, stoffer og sin egen hygiejne. Vådområder er baseret på en Tysk bestseller af Charlotte Roche, og er bestemt ikke for sarte sjæle. Men ser man igennem de mange ekstreme optrin, finder man en varm og følsom historie.

Den 18 årige Helen (Clara Juri) har viet sit liv til sex, og er meget grænsesøgende i sin søgen efter nydelser i livet. Hendes forældre er skilt, og det største for Helen ville være, at de to kunne flytte sammen igen. Men hendes far flirter uhæmmet med unge piger, og Helens mor har kastet sig ud i en søgen efter det rigtige i livet. Hun har altid lært sin datter, at det er yderst vigtigt, at man altid er ren og velplejet. Dette sætter Helene sig op imod, og hun bruger meget tid på at opsøge uhygiejniske steder og ligefrem smører sig selv ind i stedets vederstyggeligheder. Eksempelvis gammelt urin og andre kropsvæsker på et ekstremt ulækkert toilet. Modsat hendes mors lærdom holder hun heller ikke sit eget køn helt rent, men bruger hendes egene kropssafter og lugte til at tiltrække det modsatte køn.
Helen lider af voldsomme hæmorider, og efter et bizart og blodigt uheld med en skraber under en intim barbering omkring anus, ender hun på hospitalet hvor hun møder en læge, Robin, som hun kommer til at holde af. Han forstår hendes perversiteter og livlige væsen, og ser den rigtige Helene bag den vilde facade. Under hospital opholdet beslutter Helene, at hun vil prøve at bruge hendes sygeophold til at fører sine forældre sammen igen, men det kræver stor planlægning at udfører denne næsten umulige opgave.

Filmen er baseret på en roman fra 2008 af den Tyske forfatter Charlotte Roches. Da romanen udkom skabte den stor debat. Den provokerede selvsagt mange mennesker, og specielt fordi nogen mente, at det rent faktisk var sådan at kvinder, så på deres kroppe, når andre ikke så med. Filmatiseringen følger bogen fint, og man bliver ikke sparet for de mange grafiske detaljer, der også er i Charlotte Roches bog.

Clara Judi der spiller den altoverskyggende hovedrolle som Helen, og det gør hun super godt. Hun er charmerende og både tiltrækkende og frastødende på en gang i rollen som det meget grænseoverskridende teenager. Hun får flere gange en til at knibe øjnene i over de ulækre ting hun udsætter sig selv for, og øjeblikket efter spærre man øjnene op i begejstring over hendes overbevisende skuespil og forførende fremtoning.

Der er fuld fart på fortællingen og tis og blod og bæ og andre krops væsker flyder frit, og sproget er grænseoverskridende som alt hvad Helen foretager sig. Men bag det hele finder man en fin og følsom historie om en pige, der blot ønsker at hendes forældre finder sammen igen. Hendes højeste ønske i verden.

Vådområder har fået mange grimme anmeldelser med på vejen, men jeg syntes bestemt man bør give den en chance. Man skal selvfølgelig være forberedt på en til tider ret grænseoverskridende filmoplevelse.

Der er intet ekstramateriale at finde på denne udgivelse.

Filmen er flot overført til DVD og det er muligt at se den med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Vådområder er venligst stillet til rådighed af Mislabel.