Western Stars

24. april 2020 af Jesper Poulsen

Western Stars billede

Denne musikalske dokumentar er en glimrende bedrift ud i visuelt, og med få virkemidler ellers, at kunne lægge nye alen til en fabelagtig karriere.

En nærmest stoisk ro falder over Bruce Springsteen i denne dokumentariske album-koncert med titlen Western Stars. Alle 13 sange fra Bossens seneste soloalbum fremføres i Bruces egen lade sammen med et 30 mands stort orkester og men en række personlige venner som publikum. Kronologisk får vi leveret samtlige tracks af det meget sjælelige og nærmeste mental-terapeutiske udspil, hvor Springsteen mellem numrene beretter om sine tanker og overvejelser omkring tekst og indhold. Det er tydeligt at han har haft et stort behov for at finde frem til den amerikanske sjæl og beskuelsens kunst fra den alder og erfaring har er i besiddelse af.

Alle numre er meget afdæmpede og ligner kompositorisk lidt samme opskrift. Dog kommer de til deres ret foran de lyttere som har fået adgang til laden. Her er ingen vilde guitarriffs eller tordnende trommer, da tonen er afdæmpet a la søndag morgen og ikke skyggen af fredag aften. Akkompagneret af en helt fantastisk billedside fra området omkring Springsteens ranch kombineret med et par enkelte retrospekte arkivklip opnår man en større forståelse for manden bag så store klassikere som The River, Born In The USA, Thunder Road, Brilliant Disguise, Born To Run og Dancing In The Dark. På Western Stars finder du ingen hitlistebaskere, for i disse digitale klik-tider, så er albummet næppe et som rækker ud over den allerede etablerede fanbase.

Medlemmer heraf vil så nok nyde den hyggelige og afdæmpede stemning af de åbne vidder og solbeskinnede landskaber som billedsiden tilskynder Springsteens lyrik. Det er en sanselig og mættet oplevelse at være vidne til, og følelsen af at være en altseende fugl med perspektiverne i orden, når vi er uden for laden er noget nær sublimt. Når vi rykker indendørs, så er man ven af huset og på behørig afstand kan man se sangerens koncentration og indlevelse skinne igennem ansigtsudtrykket. Nogle vil nok finde Western Stars-albummet stereotypt og muligvis anonymt, men i konteksten af den levende billedside er sandheden ikke så.

Den ikoniske amerikanske helt viser en dybere side af sig selv, hvilket er klædeligt, men heldigvis ikke så folkeligt at han mister sin glorie. Den filmiske udgave af Western Stars er et tiltag som kun kan defineres med et: godt set, Bruce! Jeg trækker straks 4 stjerner op af lommen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Western Stars
Original Titel: Western Stars