Wonder woman

1. juni 2017 af Maria Bogensberger

Wonder woman billede

Et frisk pust fyldt med action og spænding

Starten på filmen Wonder woman foregår på Themyscira, et isoleret ø paradis hvor Amazon-krigerne bor. Øen er kun beboet af kvinder og ledes af Dronning Hippolyta (Connie Nielsen), hvor hendes datter den unge prinsesse Diana (Gal Gadot) bliver trænet til at blive den stærkeste kriger af alle. Men en dag da den unge pilot Steve (Chris Pine) styrter ud fra øen forandres idyllen. Han fortæller om den forfærdelige første verdenskrig, der ingen ende vil tage. Diana beslutter sig for at drage i krig og hjælpe Steve i kampen mod Tyskerne. Men er Dianas overnaturlige kræfter , stærke nok til at besejre det onde?

Første filmatisering
Wonder woman så første gang dagens lys i form af en tegneserie i 1941. Derudover har hun optrådt i tegnefilm og tv serier. Det er dog først nu 76 år senere, at der er lavet en spillefilm, hvor hun optræder alene. Filmen er instrueret af Patty Jenkins, der står bag en del tv serier og filmen Exposed (2015)

Græsk mytologi
Filmens historie handler om de græske guder. Zeus, gudernes konge skabte øen Themyscira, hvor Amazon-krigerne skulle trænes op til at kunne kæmpe og vinde en kamp mod krigens gud Ares, hvis han nogen sinde skulle vende tilbage. Øen er helt fantastisk, lidt som man forestiller sig en ø for guder. Idyllisk, smuk, frodig og omgivet af det smukkeste hav. Og så selvfølgelig beboet kun af stærke kvinder, som alle er overnaturlige smukke og bestemt nogle meget talentfulde kæmpere.
Her foregår første del af filmen, hvor man følger dagligdagen på øen og Prinsesses Dianas opvækst. En fantastisk start hvor man bliver suget ind i historien og i skønheden. Billederne og farverne er klare og lyse og i en helt anden kontrast end resten af filmen, der foregår under første verdenskrig. Her er alt mørkt, dystert og bærer præg af ødelæggelse.

Wonder woman
Gal Gadot der spiller Wonder woman og Prinsesse Diana er en erfaren skuespiller indenfor action genren. Hun har Bla. medvirket i film som Fast & Furious (2009), Fast & Furious 5,6 og 7 (2001,13 og 15) og Batman VS. Superman: Dawn of Justice (2016). Hun er virkelig fantastisk i rollen. Hun lever sig ind i den og gør Wonder woman fascinerende og levende.

Fasinerende
Jeg ved ikke, hvad jeg havde regnet med, da jeg satte mig ned, men filmen overgik mine forventninger. Den pustede liv i de ellers så ens super helte film. Den skiller sig klart ud og der er noget for enhver smag. Den er selvfølge fyldt med kamp scener og vilde stunds, der får en til at måbe. Handlingen er spændende fra start til slut og de 2 timer og 21 minutter flyver afsted. Dejligt med et frisk pust inden for super helte genren. Jeg var bestemt imponeret.

Titel: wonder woman
Original Titel: Wonder woman
Premieredato: 1. juni 2017