A Simple Favor

14. marts 2019 af Jesper Poulsen

A Simple Favor billede

Hæsligt forsøg på at blande komedie ind i en thriller. Det sære mix bliver trættende i længden og ender med flere spørgsmål end svar. Det startede så godt, og sluttede bare ligegyldigt...

Hvor gør hun det egentlig godt, Anna Kendrick (Up In The Air), og Blake Lively (The Shallows) er decideret øretæveindbydende sublim. A Simple Favor ligner også langt hen ad vejen en solid og gennemtænkt thriller, hvor Stephanie, der har sin egen populære videoblog på nettet, bliver veninder med en dragende og filantropiske Emily. De bliver tætte om end de er meget forskellige. En dag forsvinder Emily pludselig og sammen med Sean, Emilys mand, forsøger Stephanie at finde frem til, hvad der er blevet af Emily. Sandheden er overraskende og et spind af løgn, griskhed og magtbegær dukker op til overfladen. Stephanie må sadle om i sin personlighed for at kunne forliges med hvad hun finder frem til.

A Simple Favor har nogle dragende elementer i forhold til suspense, men da filmen også samtidig rummer komediepalaver, så ender det samlede resultat i en slags ingenmandsland. Hvor ville jeg gerne have set filmen, hvis den havde været 100 % spændingsmættet og ikke underlagt nogle platte replikker og scener med gumpetung satire. Jeg ser simpelthen normalt ikke noget link mellem thriller- og komediefilmgenren, og det har slet, slet ikke ændret sig nu. A Simple Favor henrykker i sin første halve til hele time, mens afrundingen i den sidste hele til halve time bare bliver anstrengende og irriterende. Stakkels Kendrick og Lively, som jeg roste tidligere. De er iøjnefaldende, men deres karakterers sammenhæng og samspil slås ihjel af et kritisabel manuskript, som sejler rundt i filmens anden halvdel.

Hvor er det Paul Feig vil hen med denne film? Og hvorfor har han behov for at lave en slags informerende rulletekstafslutning? Er det et udtryk for manglende idérigdom, eller, mere sandsynligt, at forsøge på at lave en værdig afrunding på det sidespor han selv har kørt optagelserne ud i? Nu kan jeg ikke rigtig afsløre noget om de mange tråde Stephanie finder frem til i forbindelse med Emilys forsvinden, men lad mig bare afsløre at det for mit vedkommende ender meget utilfredsstillende. Al mystikken som nænsomt blev bygget op fiser ud som en slatten hullet ballon. A Simple Favor vil du glemme lige så hurtigt som det tog at sætte skiven i afspilleren. Jeg kan ikke sætte mange flere ord på, men skuffelsen er til at mærke i mit system. Det kan ikke blive til mere end to stjerner, alene på baggrund af den kiksede slutning på miseren.

Udgivelsen indeholder ikke noget bonusmateriale.

Titel: A Simple Favor
Original Titel: A Simple Favor