A Star Is Born

20. april 2019 af Henrik Andersen

A Star Is Born billede

En af de helt store biograf hit i 2018 blev A Star Is Born hvor Bradley Cooper og Lady Gaga begge leverede fine præstationer og ikke mindst en håndfuld gode sange, inklusiv monsterhittet Shallow. Historien er fortalt før, om den hårdt prøvede rock musiker der møder den smukke pige med den gyldne stemme. Sammen finder han igen mening med livet for en stund, og de får kæmpe anerkendelse med deres musik, inden det hele for evigt braser sammen. Intet nyt under solen, men til gengæld er det solidt lavet, og man skal være lavet af granit for ikke at lade sig rive med og knibe en tåre undervejs.

Jackson Maine (Bradley Cooper) er kæmpe stor rock stjerne og lever for sin musik og for sin Whisky. Han drikker ganske enkelt for meget, og det vilde liv på farten er hårdt ved ham både fysisk og psykisk. En dag møder han tilfældigt den smukke Ally (Lady Gaga) der optræder på et lille værtshus sammen med et Drag Show. Han bliver fortryllet af hendes smukke stemme og tiltrækkende ydre, og de indleder en romantisk flirt, der snart føre til mere. Snart synger de sammen på scenen, og verden får øjnene op for Allys kæmpe talent. Jackson falder tilbage i druk, og snart går det op for alle, at der kun er en slutning på den historie.

Bradley Cooper levere med A Star Is Born en sikker og solid instruktør debut, samtidig med at han også levere sin karrieres bedste skuespiller præstation, og hvis manden kun har det her ene skud i bøssen, så har han i hvert fald ramt plet. Her er intet nyt under solen, men det der bliver serveret glider ganske fornøjeligt og ubesværet ned. Historien har været filmatiseret før, så man ved som publikum hvad man går ind til. Det helt store trækplaster må være Lady Gaga i rollen som Ally, der udover at kunne synge som en engel, også kan spille skuespil så det slår gnister. Hendes multitalent får frit løb her, og som publikum er vi med hende hele vejen. Det er ikke første gang Lady Gaga spiller skuespil, og man glæder sig lidt til at se hvilke roller, hun bliver tilbudt i fremtiden. A Star Is Born vrimler også med spændende biroller og fremhæves må Andrew Dice Clay der spiller Allys far. Det er rart at se den gamle gøgler stadigvæk har komisk timing og karisma som få. Fremhæves må også Hollywoods sejeste overskæg Sam Elliot, der som altid levere en solid præstation.

A Star Is Born er 100 procent forudsigelig, men skidt med det, så længe det er underholdende at være med på turen. Det er svært ikke at både grine og græde undervejs, og når det hele nu er tilsat fed musik og Lady Gagas gyldne stemme, kan man næsten ikke undgå at holde af årets store tøsefilm, hvor mænd bestemt også kan kigge med.

Ekstramateriale.

Som ekstramateriale er der inkluderet sange som ikke er med på det oprindelige cut af filmen, og det er også muligt at se et par musikvideoer. Desuden er dokumentarprogrammet The Road To Stardom: Making A Star Is Born, bestemt også et kig værd.

Filmen er flot overført til Blu-ray og Ultra HD, og både billede og lyd lever fuldt ud op til standarten, så der er ingen undskyldning for ikke at skrue anlægget op på fuld styrke, når Bradley Cooper og Lady Gaga synger det bedste de har lært.

Et er muligt at se filmen med følgende undertekster: Engelsk, Dansk, Svensk, Norsk, Finsk, Tysk, Italiensk, Spansk og Græsk.

A Star Is Born er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: A Star Is Born