Aladdin 2-disc specialudgave

12. oktober 2004 af Morten Eriksen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Aladdin 2-disc specialudgave billede

Disney’s Aladdin fra 1992 har fået - et helt nyt liv - på dvd! Med et superflot billede og ny lyd suges vi ind i eventyret, der er ledsaget af et sandt orgie af ekstramateriale.

Historien starter i byen Agrabah, hvor det er tid for sultanens datter Jasmin at gifte sig. Det huer hende ikke, og hun afviser alle de prinser der tilbyder sig. Da arrangerede ægteskaber ikke lige er hendes kop te, stikker hun af fra paladset og begiver sig ud i byen blandt fattigfolk og lommetyve. Her kommer hun hurtigt i fare, men gadedrengen Aladdin kommer hende til undsætning. De er nu begge på flugt og snart skal det vise sig, at Jasmin må afsløre sin identitet for at redde Aladdin’s liv. Der sker dog det, at sultanens rådgiver Jafar får ham smidt i fangehullet hvor han skal vente på at blive halshugget. Prinsesse Jasmin er ulykkelig over at hendes nye bekendtskab uden for murene bliver holdt til fange. Jafar - der er på jagt efter en skjult skat i ørkenen - har erfaret, at kun en ”usleben diamant” kan fuldføre opgaven, der består i at gå dybt ned i en hule og hente en lampe. Denne ”diamant” viser sig at være knægten fra fangehullet og han snøres straks til at fuldføre opgaven. Han får strenge order på ikke at røre noget af det guld og ædelstene der er dernede...

Det går dog galt, da Aladdin’s grådige abekat Abu piller ved en diamant. Jafar får ikke lampen og den ender nede i hullet sammen med Aladdin, Abu og et flyvende tæppe. Ved en en enkelt gnidning på lampen får Aladdin vækket en ånd der bor i lampen. Aladdin får hjælp til at flygte fra hulen og ånden Genie vil nu opfylde tre ønsker. Aladdin der lige har mødt den smukke prinsesse Jasmin ved godt hvad han ønsker sig, så Genie hjælper ham med at blive til en prins. Men inde i paladset hersker Jafar, der vil bruge alle kneb for at få fat i den magiske lampe. Aladdin er dog mere vaks end Jafar havde troet, så der starter nu en kamp om lampen og om prinsessens hjerte...

DVD specifikationer:

Menuerne er meget gennemførte og krydres med animationer, dialog og musik der passer til. Menuerne kan vælges på engelsk, dansk eller norsk Filmen er præsenteret i dens originale format 1.66:1 (16:9). Billedkvaliteten er fantastisk! Det oprindelige stereolydspor er remixet i Dolby Digital 5.1 på enten engelsk, dansk eller norsk. Det engelske har fået et ekstra pift i lighed med det man gjorde med udgivelsen af ”Løvernes Konge”. “Enhanced Home Theater Mix” kalder Disney det, og det giver en fed baslyd. Filmen er tekstet på dansk, norsk og engelsk.

Ekstra materiale (indhold taget fra coveret):

Nye musikvideoer –”A Whole New World” og ”Proud Of Your Boy”
Aladdins Flyvende Tæppe spil: En virtuel flyvetur
Inde i Genies lampe: 3D tur med guide
Genies Jordomrejse
Tre-Ønsker-Spillet
Disneys sange
Fraklippede sange
En usleben diamant: Sådan blev Aladdin til
Sjov pop-op info
Og meget, meget mere!

Ekstramaterialet spænder over begge disks.

På disk 1 er der udover filmen to kommentarspor, og der er nærmest tale om kødannelse ved mikrofonen, for alle vil gerne give sine kommentarer til filmen! Det første kommentarspor er med John Musker og Ron Clements der begge har skrevet, produceret og instrueret filmen og så medproducent Amy Pell. De tre giver mange deltaljer om bl.a. Robin Williams’ arbejde med filmen og om de figurer han parodierer. Chefanimatorerne Will Finn, Eric Goldberg, Glen Keane og Andreas Deja taler på det andet kommentarspor. De går detaljerne efter i sømmene, og vi får således indsigt i det der gør, at filmen går op i en højre enhed. Vi får 4 fraklippede sange der alle er under det niveau som de sange vi kender fra filmen ligger på. En af sangene ”Proud Of Your Boy” er der lavet en ny musikvideo over. Sangen var med i råskitsen af filmen, hvor det var meningen, at Aladdin’s mor skulle have en større rolle. En rolle der endte med at blive kasseret sammen med sangen. Vi får hele to versioner af ”A Whole New World”, hvor jeg afgjort synes, at den version der er brugt i filmen (en tredje version) er den bedste. Et par skitserede scener der blev klippet fra er der også blevet plads til, og der er sågar en reklame for det ekstramateriale der findes på disk 2!

Det er enorme mængder af ekstramateriale der er lagt på disk 2, og det er præsenteret på en meget spiselig måde. Specielt nævneværdigt er bl.a. den virtuelle flyvetur, hvor man som Aladdin kommer på en halsbrækkende tur på det flyvende tæppe. Turen byder f.eks. på en flugt fra hulen Cave Of Wonders og et visit i en pyramide. Timon fra ”Løvernes Konge” dukker op i ny og næ med et par bemærkninger. Det er et fantasifuldt og meget detaljeret computergenereret landskab. Jo større skærm man har derhjemme, jo større sug i maven!

Filmkritikeren og Disney-eksperten Leonard Maltin er vært for en aften med filmskaberne i Disney Studierne’s eget teater Hyperion, hvor musicalen Aladdin har spillet. Det er et langt program, men det er delt op i kapitler og man kan nemt danne sig et overblik over hvad man gerne vil se. Således bliver det aldrig trivielt at se igennem!

En gennemgang af det tegnede forarbejde der ligger til grund for filmens farvevalg, sceneri og persongalleri er vist og forklaret. Der blev f.eks. tegnet mindst 15 udgaver af Aladdin inden animatorerne var tilfredse!

Der er timers ekstra underholdning, hvis man interesserer sig for andet end selve filmen, eller hvis man har børn derhjemme.

Aladdin er en tegnefilm man som tilskuer selv får lov at gå på opdagelse i og hvor alle figurer ikke har det samme ansigtsudtryk. Disney har tillagt sig en selvbevidsthed i mange af de nyere tegnefilm og dertil nærmest en mani med at lege moder natur. Historierne er også blevet tyndere og mere forudsigelige de senere år, og der koges suppe på gamle ben ved at genbruge elementer af de idéer der tidligere har ført til success. Disneys samarbejde med Pixar har til gængæld båret frugt, og det tolkes af Disney selv, som et tegn på, at publikum nu kun vil se 100% computeranimerede tegnefilm, og at det gamle håndværk med blyant og papir er dødt! Således er ”De Frygtløse –The Muuuvie” gået hen og er blevet Disneys sidste håndtegnede tegnefilm.

Buena Vista Home Entertainment har i forbindelse med ”Aladdin” sat deres dvd-priser ned, og ser man sig for inden man køber, kan 2-disk udgivelsen fås for lige under 200 kr. Der er brugt tid, energi og penge på denne dvd-udgivelse, og selvom filmen alene er alle pengene værd, så er det ekstra lækkert at man som bonus får et så gennemarbejdet ekstramateriale.

En brilliant animeret tegnefilm med perfekt udvalgte stemmer. Det gælder både den engelske version, men også den danske hvor Preben Kristensen lægger stemme til Genie. Dertil kommer en fortryllet historie med sange som ”Friend Like Me”, ”Prince Ali” og ”A Whole New World”.

Denne dvd er et must!

Filmen er venligst udlånt af
Buena Vista Home Entertainment