23. juni 2011 af Martin Bunk

Bad Teacher billede

“I’m gonna suck your dick like I’m mad at it!”

Lækker, langlemmet og ligelad lærerinde

Cameron Diaz bander, bedrager og tør-boller sig igennem Bad Teacher, der på trods af gode intentioner og præstationer aldrig formår at hive filmen op på andet end en gennemsnitskarakter.

Det handler om blikfang
Elizabeth Halsey (Diaz) er ikke den klasselærer, vi alle har haft, og som lugtede lidt af ost. Hun er rapkæftet, hun er køn og så er hun desperat efter, at få fingrene i en rig mand og forlade det, ifølge hende, helvedes job hun har. Elizabeth er overbevist om, at et par nye plastic patter er det eneste hun mangler for, at de rige mænd for alvor lægger mærke til hende. Men for at få råd til disse bliver hun nødt til at tage alternative metoder i brug. Som om det ikke er nok at koncentrere sig om, skal hun ligeledes konkurrere mod skolens frk. perfekt (Punch) om den nye, unge og ikke mindst meget velhavende lærer Scott Delacorte (Timberlake), men samtidig også håndtere gymnastiklærerens (Segel) tæppebombning af tilnærmelser. For hvem vil have den halvovervægtige, svedlugtende idrætsfreak, når man kan få prinsen og det halve kongerige?

Dumpekarakterer
Som med så mange andre amerikanske mainstreamkomedier, vil Bad Teacher heller ikke gå over i historien, som den præmis der ændrede måden at lave film på, men ikke desto mindre har den sine skønne momenter, som når Elizabeth bruger, ”du får en bold tyret i hovedet, hvis du svarer forkert” indlæringsmetoden. Cameron Diaz gør det godt i rollen som den potrygende, småalkoholiserede, gold diggende og fuldstændig-ligeglad-med om-børnene-lærer-noget Elizabeth, der som en kamæleon lynhurtig kan skifte karakter, hvis hun føler, at hun kan få noget ud af situationen. Hun spytter den ene spydighed ud efter den anden imod både elever og lærere, og gør det med stor overbevisning. Diaz får dog kamp til stregen af filmens ubetingede højdepunkt, Lucy Punch. Hun bringer noget både irriterende sødt, men også lettere psykotisk til rollen som skolens lærer numero uno, Amy Squirrel, der, ifølge hende selv, lærer mindst lige så meget af eleverne, som hun lærer dem. Timberlake og Segel gør det ligeledes ok, med det de har at arbejde med, men det ændrer ikke på, at selvom præstationerne er i den gode ende af skalaen, er selve karaktererne desværre så karikerede, at de dumper.

Tør ikke gå hele vejen
Instruktøren Jake Kasdan forsøger, men det lykkes aldrig helt at lade Elizabeth gå planken ordentligt ud og bare være fuldstændig gennemført usympatisk. Den berører heller aldrig spørgsmålet, om hvorfor Elizabeth i det hele taget er lærer, når hun nu hader det så meget. Er det en kritik af det amerikanske skolesystem og lærerstandarden, eller er det bare noget, vi ikke skal tænke for meget over? Det er hele tiden lige ved og næsten, og i sidste ende er det en film, der kun kan ende med to ting: Får hun råd til sine nye lego-bryster, og kan de være med til at få fat i “drømmefyren” og et liv i luksus? Eller lærer Elizabeth noget om sig selv, og får dermed en langt større og meningsfuld sejr i livet?

Bad Teacher er, på trods af en del skønhedsfejl, stadig et sjovt bekendtskab. Ikke mindst på grund af skuespilspræstationerne. Men som med så mange andre amerikanske komedier, der ikke tør tage det afgørende skridt ud over kanten, af frygt for fx en R-rating, der kan betyde et tab på mange millioner på box-office listen, formår denne film heller aldrig at hæve sig over det middelmådige.

Titel: Bad Teacher
Original Titel: Bad Teacher
Premieredato: 23. juni 2011