Bamses Billedbog 17 (DVD)

31. oktober 2005 af David Lund

Bamses Billedbog 17 (DVD) billede

Bamse tager på udflugt for at opdage verden og Bamse bliver naret af Luna i forklædning.

Bamse og hans venner Kylling, Aske, Luna, Viola og Ælling bor i skoven. De kommer ud for mange små eventyr, leger altid godt sammen og læser deres bøger når de rigtigt skal hygge.

DR fortsætter med at udgive Bamses Billedbog på DVD, men selvom vi er nået til den 17. i rækken, er det stadig forholdsvis gamle afsnit vi har med at gøre her. Lige præcis hvornår i Bamses historie disse afsnit foregår, er svært at finde ud af, da det hverken står på coveret, på selve episoden eller er til at finde på internettet. Det er dog fra dengang da Søren Hauch-Faubøll spillede Bamse.

DVD nr. 17 indeholder fortsat kun 2 episoder, nemlig Bamse På Vildsom Vej og Kan Man Altid Kende Luna? Der er intet ekstramateriale at spore, og faktisk kun danske tekster til hørehæmmede. Derved bliver kun ca. 20% af DVD’ens kapacitet brugt, og det vil jeg fortsat undre mig gevaldigt over. DR har altid været en pengemaskine, specielt når det kommer til børn, men det her er jo helt uhyrligt.

Bamse På Vildsom Vej følger Bamses mission på at komme ud og se verden. Kylling passer hans hus imens, men Bamse bliver hurtigt meget mere interesseret i hvad Kylling laver i hans hjem, end hvad resten af verdenen har at byde på. Og det hjælper ikke meget at Bamse er gået ind i et spindelvæv på turen, så Kylling slet ikke kan kende ham mere, og ikke vil lukke ham ind. Denne episode, ligesom de fleste afsnit af Bamses Billedbog, har både en god morale, en god tanke og en god historie. Man kan more sig over begivenhederne, og man har (specielt som barn) masser af stof til eftertanke.

Kan Man Altid Kende Luna? er Lunas afsnit. Hun starter med at klæde sig ud som en træbunke for at studere dyr, men i stedet kommer Bamse og sætter sig på hende, idet han ikke kan kende hende. Bamse påstår at hun aldrig vil kunne klæde sig ud så han ikke kan kende hende igen, og er derfor konstant opmærksom på hvor hun kan være i resten af afsnittet. Første tror han hun er Aske, som gør alt for at bevise sin uskyld. Senere klæder Bamse sig selv ud som et træ, men Luna følger efter ham i samme udklædning. Dette er igen et afsnit af høj kvalitet, der stiller klart spørgsmålstegn ved identitet.

Alt i alt er begge afsnit utroligt gode, minimalistiske, moralske, danske og underholdende. Bamse er en af de mest komplekse figurer i historien af Fjernsyn For Dig, og det er nok derfor han stadig har sin sendetid, og udkommer på DVD. Han er troværdig som det lille barn der altid vil have sin vilje, men stadig har et stort hjerte og lader sig bære over med. DVD nr. 17 er ligesom de andre i rækken rigtig god, men jeg mangler stadig ekstramateriale eller flere afsnit. Jeg synes bestemt det er at presse citronen med en sådan udgivelse, og det påvirker derfor også karakteren, der ellers (med 2 ekstra afsnit eller andet guf) kunne have haft en stjerne mere.

Titel: Bamses Billedbog 17
Original Titel: Bamses Billedbog 17
Premieredato: 10. oktober 2005