Bandaged.

2. april 2011 af Henrik Andersen

Bandaged. billede

Maria Beattys erotiske horror historie, er en langsom starter, men ved enden sidder man alligevel med følelsen af, at have været godt underholdt.

Den unge smukke Lucille (Janna Lisa Dombrowsky) bor alene i et stort gammelt hus, sammen med sin far Arthur (Hans Piesbergen), og den gamle Ingrid (Martine Erhel). Arthur har mistet sin kone Anna, og lider stadigvæk under savnet af hende. Så meget at han overser, at hans datter Lucille, ikke har de samme ønsker i livet som han selv. Hun vil gerne læse poesi, imens han gerne ser, at hun læser videre som læge. Lucille bliver så ked af det, at hun forsøger at tage sit eget liv. Det lykkedes ikke, og frygtelig vansiret er hun nu henlagt til sygesengen, imens hendes far på bedste vis forsøger at gro noget nyt hud til hende i hans laboratorium i kælderen. Han hyre den smukke Joan Genova (Susanne Sachsse) til at passe på Lucille, og hun får streng besked på, at hun skal være der for hende 24 timer i døgnet. Arthur arbejder på at fremavle og genskabe den perfekte hud, så Lucille ikke efterfølgende får ar. Han arbejder intenst og målrettet, og opdager ikke at Joan og Lucille bliver mere og mere tiltrukket af hinanden. Kærligheden spire, og en dag tager lysten over og de to elsker vildt og dyrisk. Uheldigvis har Lucilles hud ikke sat sig ordentligt fast endnu, og under agten river det sig løs og går i stykker. Arthur vil forsøge igen, men denne gang vil han bruge levende hud. Han transplantere noget fra Joans ben over i Lucilles ansigt, og håber på, at det denne gang vil lykkedes. Men noget lure under overfladen, for hvad skete der egneteligt dengang med Arthurs nu afdøde kone? Hvem er Miss. Genova? og hvad er det for mystiske ting hun før har bedrevet, de steder hun tidligere har arbejdet? Og sidste men ikke mindst, hvad vil der ske hvis Arthur opdager at hans datter har et seksuelt forhold til sin sygeplejerske?

Instruktøren Maria Beatty har med Bandaged lavet en flot moderne gyser, der trækker linjer tilbage til den gamle historie om Doktor Frankenstein. En blid og forførende erotisk stemning tilsat kødets skæbne leder tankerne hen på, at historien i Bandaged burde være et manuskript som instruktøren David Cronenberg ville syntes om at læse. Bandaged kunne nemlig godt gå under genrebetegnelsen Boby-Horror, hvor flere af Cronenbergs film også hører til.

Tonen og stilen er dæmpet, og historien fortælles uden store armbevægelser. Dette gør, at den er lidt langsom om at komme i gang, men hen imod slutningen opdager man, at man alligevel er blevet revet med at den dystre, men alligevel smukke fortælling om kærlighed og seksuel tiltrækning af det samme køn. Skuespillet er følsomt, og de to kvinder Susanne Sachsse og Janna Lisa Dombrowsky er smukke og intense i deres præstationer.

Sminke og special makeup er lavet af Patrycja Postek, og er ganske overbevisende. Det er som resten af filmen holdt i en realistisk tone, og dette gør også, at det virker rigtigt godt og yderst skræmmende når Patrycja Postek får lov til at vise hvad hun kan, i form af væmmelige ar og hudtransplantationer.

Bandaged har den kontroversielle instruktør Abel Ferrara med som executive producer, og har vundet priser verden over. Blandt andet på en Gay and Lesbian festival i både London og Los Angeles.

Så er man til en intim og smuk fortælling om vanskelig kærlighed, forklædt som Gotisk horror film er Bandaged en klar vinder. Maria Beatty kan som talent på ingen måde sammenlignes med David Cronenberg, men undertegnede glæder sig nu alligevel til at se, hvad hun finder på næste gang.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD udgivelse.

Billedet står skarpt i dets oprindelige Widescreen format, og lyden kan nydes i Engelsk Dolby Digital 2.0 og 5.1

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.