Det var ikke uden en vis frygt og bæven at jeg gik ind for at se Batman Begins. Jeg har holdt af den mørke superhelt lige siden jeg første gang åbnede en tegneserie, for mange år siden og mit sidste møde med ham i biografen var en dyb skuffelse. Men Christopher Nolan leverer varen og jeg kunne bagefter forlade biografen med et stort smil på læberne. Batman Begins er en værdig
(ny) begyndelse og sætter en tyk streg henover tidligere film om helten. Tim Burtons to Batman film er værd at gense men selv Burton bør bøje sig i støvet for Nolans heltedrama.
Batman Begins er liesåmeget et drama som det er en actionfilm og det giver et helt nyt perspektiv på den ellers godt slidte historie om Bruce Wayne/Batman.
Batman Begins nulstiller alle tidligere historier om Batman og tager os helt tilbage til begyndelsen.
Til skæbnedagen hvor unge Bruce Waynes forældre skydes brutalt ned i et meningsløst røveri. Derfra følger vi Bruce op gennem hans liv til det punkt hvor Batman fødes. Vi tager del i hans jagt efter mening og hævn og tager et kig dybt ind i psyken på den selvretfærdige hævner.
Bruce Wayne står, efter drabet, tilbage med en følelse af skyld over forældrenes død. Han står tilbage med en altopædende lyst efter hævn. Hævnen er det altoverskygende tema i Bruces liv og da den så stjæles for næsen af den voksne Bruce (Christian Bale) vælger han at forsvinde. Forsvinde ind i en jagt på en dybere forståelse af forbrydelsen og ondskabens væsen. Jagten fører ham felt ned i bunden af menneskelig afskum hvor han lever en kummerlig tilværelse. Men det hærder ham og giver ham den indsigt han skal bruge.
Mødet med Ducard (Liam Neeson) giver Bruce det endelige fokus han har brug for og gør ham til en næsten overmenneskelig skyggekriger. Faderskikkelsen Ducard står med sin kompromiløse holdning til det onde i skarp kontrast til den dybt humanistiske livsholdning som Bruces far, Thomas Wayne, stod for. Denne konflikt bringer Bruce med sig da han endelig vender tilbage til sit gamle liv.
Det Gotham Bruce vender hjem til er sunket endnu længere ned i depresion, forbrydelse og koruption. Men ud af den skygge vokser ideen om Batman. Først i simpel sort kampdragt og elefanthue. Men efterhånden som den Batman vi kender. Med den urørlige strømer Gordon (Gary Oldman) ved sin side, den trofaste butler Alfred bag sig og en umenneskelig stor opgave foran sig, kaster Batman sig ud i sin skæbne. Den offentlige anklager Rachel Dawes (Katie Holmes) slutter sig til korstoget og ligeledes Lucius Fox (Morgan Freeman), som leverer de elektroniske gadgets fra Wayne Enterprises research kældre. Fox største og mest bemærkelsesværdige bidrag er batmobilen. Denne gang i en udgave som man aldrig kunne have forestillet sig, men som alligevel, i løbet af filmen, finder en plads i ens hjerte.
Batman blev skabt af Bob Kane og optrådte første gang i en tegneserie i 1939. Siden da har han været helten som ikke vil dø. Tegneserien produceres stadig og film, tv og tegnefilm har taget den mørke hævner til sig. De fleste vil huske Adam West I rollen som Batman I tv serien fra 1960-70’erne. Mange andre instruktører og skuespillere har lagt deres navn til Batman i tidens løb men med Batman Begins er vi helt tilbage ved kilden igen. Batman Begins leverer en Batman som er dyster og dæmonisk. En indædt hævner som vandrer klingen mellem retfærdighed og rendyrket psykopati.
Superhelte-manuskript forfatteren over dem alle David S. Goyer har lavet manuskriptet og han leverer et solidt stykke arbejde, som de fleste Batman fans burde komme til at holde af.
Goyer kender vi bla. fra Blade trilogien hvor han også leverede manuskripterne. Goyer lavede også manuskript til The Crow: City of Angels, 1996. Ghostrider, endnu en dyster superhelt følger i 2006 hvor Goyer også er involveret.
Instruktør Christopher Nolan har fanget essensen af batman med den her præstation. Tim Burtons to neo-gotiske mesterværker (Batman og Batman Returns) skal på ingen måde nedgøres men Nolan, som tidligere er kendt for filmene Memento (2000) og Insomnia (2002), har her skabt Batman klassikeren over dem alle. Gotham City er levende og troværdig på en aldrig før set måde.
Batman er mørk og dæmonisk som han bør være og det er tydeligt at det er Bruce Wayne der er den egentlige maske. Ikke Batman. Hvor de tidligere film brugte meget energi på at forklare skurkene og deres psyke, kaster den her sig over Bruce Wayne og hans indre. Resultatet er en troværdig superhelt som dog ikke er mere dyster end at der lige er plads til et glimt i øjet et par gange i løbet af filmen. Selvom fokus ligger på Batman/Bruce Wayne så er skurke galleriet bestemt ikke uinteressant. Scarecrow (Cillian Murphy) og Ra’s Al Ghul (Ken Watanabe) sørger for et godt modspil til vores mørke hævner. Kodeordet er her igen troværdighed. Ingen kiksede one-liners og neon-dragter. Bare rendyrket ondskab. I den forbindelse er det værd at ligge mærke til Cillian Murphy som er virkelig velvalgt til rollen som Dr. Crane.
Man kan kun håbe at kombinationen Nolan, Goyer og Bale kommer til medvirke i den sequel som allerede er på vej. For med Batman Begins er The Dark Knight for alvor blevet genoplivet efter nogle års fravær fra biografsalen. Der er jo en grund til at serien af film om Batman, med denne ”5’er”, nulstilles og startes forfra. Det er nok af samme årsag at det er så mange år siden der sidst var en film om Batman. Det er også derfor jeg ikke har nævnt Schumachers to fatale batman film Batman Forever (1995) og Batman & Robin (1997) i denne anmeldelse. De skal helst bare glemmes.