Batman Unlimited: Animal Instincts

25. juli 2015 af Teddy Tofte

Batman Unlimited: Animal Instincts billede

Batman er tilbage – med Grønne Pil, Lynet, Nightwing og Red Robin!

DC Comics/Warner Bros. har været meget succesfulde med at lave materiale, der er rettet mod det mere voksne publikum. Uanset om det er rå film som ”The Dark Knight”, eller rå tv-serier som ”Arrow”, så har det alt sammen været til for de modne tegneserieelskere. Men hvad med børnene? Vi har en tendens til at glemme, at vores yndlingshelte er voksne, som går i stramme underhylere og som ikke nødvendigvis skal være mørke og triste. Vi har jo alle været børn og været lamslået af disse fiktive karakterer. ”Batman Unlimited: Animal Instincts” har en perfekt balance mellem at være børnevenlig og stadig være underholdende for voksne. Selv de seneste animerede film fra DC har været ekstra voldelige, så nu hvor vi får en film, som ikke er blevet gjort dummere og som stadig er sjov at se på for alle, er noget af et frisk pust til DC’s tegnefilm.

De figurer, som er blevet valgt til at være med i filmen, kan anses for at være underlige ved siden af hinanden. På heltesiden får vi Batman, Red Robin, Nightwing, Lynet og Grønne Pil. To af disse figurer hører ikke til i Gotham City. Det virker, som om DC forsøger at bringe disse helte sammen på en anderledes, men interessant måde. Måske forsøger de at matche Marvels evne til at blande deres helte uden at tøve et eneste sekund. En anden grund til at Lynet og Grønne Pil er med, kan være fordi, at de begge har populære tv-serier, som kører netop nu. Før Batman ind i heltesiden og du har så DC’s pt. mest populære figurer side om side. Det giver også god mening, at Bruce Wayne og Oliver Queen ville færdes i de samme kredse, eftersom de begge to er rige som én i helvede.

Som det er med mange af disse animerede film, er denne historie også meget indelukket og er ikke del af et større univers. Skurkene er inspireret af dyreriget og inkluderer Silverback, Cheetah og Man-Bat, som bliver ledet af Pingvinen. Historien er et mysterium, der skal løses, men det er simpelt nok, så børn kan forstå det. Samtidig er det indviklet nok, så du ikke ved, hvordan slutningen bliver. Hver skurk er en god modpart til vores helte og giver dem nok modstand, så de ses for at være et trusselbillede, og det skader jo ikke, at de har en hær af robotdyr bag dem. Historien er god, ikke fantastisk. Alle får noget at lave, men forvent ikke noget episk.

Filmen tilbyder lattervækkende øjeblikke, især i forholdet mellem Nightwing og Lynet. Men der er også god action til stede. Der er jagtscener på motorcykler, transformationer, slåskampe, osv. Der er meget action, men med ganske lidt vold. Det er svært at føre ud i livet, men nødvendigt når man skal skabe en familievenli Batman-tegnefilm. Hver og en af heltene har en evne, som bliver udnyttet for at løse en livsvigtig opgave, som f.eks. Lynets hurtighed og Grønne Pils bue-og-pil-ekspertise. Og Batman… nå ja, Batman er jo Batman, så han er bare cool og kan alt, hvilket ikke er noget nyt.

Filmen vil aldrig blive et opsigtsvækkende produkt i DC Comics univers, men den er i det mindste sjov for alle aldre. Forhåbentlig kommer vi til at se flere børnevenlige film fra DC, som vil introducere de yngre generationer for disse karakterer på en interessant og smart måde. Selvfølgelig skal der være plads til at være mørke og rå, men det skal ikke være den eneste måde, vi ser disse superhelte på. ”Batman Unlimited: Animal Instincts” er god (ikke fantastisk), men er værd at se.

Ekstramateriale: 5 stjerner. Det meste af ekstramaterialet er afsnit fra tegneserier, som ikke har noget med filmen at gøre, men de er sjove og dækker dit behov for Batman-relateret materiale. Det er ikke helt perfekt, men godt nok for en direkte-til-DVD-tegnefilm.

Penguin: High Society Criminal. En gennemgang af hvem Pingvinen er.

DC Nation Shorts: Justice League of Animals: “Snack run”. The Bat Man of Shanghai: “Cat Woman”, “Bane” og “Bat Man”. Plastic Man: “The Bat and the Eel”. Sjove episoder, som ikke varer mere end to-tre minutter.

From the DC Comics Vault: The Brave and the Bold: “Night of the Batmen!” og “Requiem for a Scarlet Speedster”. Geniale og hylende morsomme afsnit fra Batman-tegneserien, “The Brave and the Bold”.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.

Titel: Batman Unlimited: Animal Instincts