Batman Unlimited: Monstermania

25. oktober 2015 af Teddy Tofte

Batman Unlimited: Monstermania billede

Mest for børn, men stadig underholdende.

Det er Allehelgensaften i Gotham City, og Fugleskræmslet, Leransigt, Silver Banshee og Solomon Grundy er løs i gaderne for at skabe problemer. Batman er på jagtstien for at finde dem, men det viser sig, at selveste Jokeren fører disse skurke an. Det er op til Nattens Ridder at standse denne grusomme bande, før de slipper en computervirus løs og overtager byen. Batman, Grønne Pil, Cyborg, Nightwing og Røde Robin må slå sig sammen for at bekæmpe dem alle og redde Gotham.

Både “Monstermania” og den tidligere tegnefilm fra Unlimited-universet, “Animal Instincts”, indeholder ufattelig mange karakterer, hvor det gode bliver sat op imod det onde i lange actionmættet scener, for at bringe retfærdighed til skurkene. Men ”Monstermania” har denne gang flere vittigheder at gøre godt med, blinker til sit publikum og har det mere sjovt med sit koncept. Hvis du tilhører det yngre publikum, vil du elske Unlimited-filmene, men som en del af det ældre segment kan du ikke lade være med at blive grebet af det fantastiske syn, når skurkene slår sig sammen og joker med hinanden, eller når heltene kæmper sammen for at overkomme svære odds.

Hvor “Monstermania” har så mange skurke at gøre godt med, og i et nærmest science fiction-agtigt miljø med seje innovative actionscener (bl.a. med en T-Rex og en dyrelignende motorcykel), er det ikke underligt, at denne tegnefilm er mere underholdende end ”Animal Instincts”, hvor det kun var Pingvinen, som var skurk, i et besynderligt plot som involverede dyrerobotter. Er det noget, som børnene vil bekymre sig om? Sikkert ikke. Men jo flere skurke og helte, der er, desto mere interesseret vil børn i alle aldre syntes om filmen. Unlimited-tegnefilmene er ikke så nostalgisk baseret som f.eks. ”Lego”-filmene, men det betyder ikke, at du vil kede dig i filmens korte spilletid.

Ekstramateriale: 5 stjerner. En samling af kortfilm fra ”DC Nation”, som er hylende morsomme, samt et enkelt afsnit af ”Batman: The Brave and the Bold”. Derudover et ”bag kameraet” om tilblivelsen af ”Monstermania”. Alt i alt er det ikke særlig meget, og det meste er kun fyld, men selv fyldet er underholdende, hvis du er Batman-fan eller bare elsker de lidt mere sjove og børnevenlige udgaver af DC’s superhelte.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.

Titel: Batman Unlimited: Monstermania
Original Titel: Batman Unlimited: Monster Mayhem
Premieredato: 21. september 2015
Instruktør: Butch Lukic
Skuespillere: Troy Baker, Brian T, Delaney, Chris Diamantopoulos, Alastair Duncan, Richard Epcar, Noel Fisher, Will Friedle, Yuri Lowenthal, Dave B, Mitchell, Khary Payton, Roger Craig Smith, Fred Tatasciore, Amanda Troop, Kari Wuhrer
Spilletid: 78 min.
Selskab: Warner Bros., 2015
Genre: Tegne- og animationsfilm