Believers

24. september 2007 af Toke Nielsen

Believers billede

Et glimrende eksempel på en lille rolig gyser, der i hænderne på den rette kunne have været både god og spændende, men desværre ikke er nogle af delene.

To ambulanceførere bliver kaldt ud til en øde beliggende benzinstation hvor en lille pige har ringet efter hjælp til sin bevidstløse mor. Under genoplivningsforsøget dukker en bil op med fire bevæbnede og ens klædte mænd. De kender pigen og moderen ved navn, slæber dem trods ambulanceførernes protester ind i deres bil og kidnapper tillige de to redere, da disse nu har set for meget. De bevæbnede mænd viser sig at tilhøre sekten ”Quanta Group” der under ledelse af den mystiske ”The Teacher” mener at have fundet matematiske beviser for at jorden vil gå under få uger senere. Samtidig mener de at have fundet en måde at rede sig selv på, der dog indebære en ”frigørelse fra deres jordiske hylstre” og de ser sig nu nødsaget til at tage de to ambulanceførere med sig i udødeligheden. Vil det lykkedes disse at undslippe denne øjensynligt vanvittige dommedagssekt inden det planlagte masseselvmord eller? Men hvad nu hvis sekten har ret?

Tilbage i 1999 skabte den unge instruktør og manuskriptforfatter Daniel Myrick stor opsigt med sin glimrende og skræmmende low-budget gyser The Blair Witch Project, der med en kreativ markedsføring (på især Internettet) fik en masse mennesker til at tro at den fiktive (og mere end halvt improviserede) dokumentarfilm om tre filmstuderendes mystiske forsvinden var virkelige optagelser. Det var de naturligvis ikke og i 2000 fulgte så Joe Berlingers lamme efterfølger, denne gang med færdigskrevet manuskript, special effekts og underlægningsmusik. Nu er Daniel Myrick tilbage med gyser / thrilleren Believers der desværre er et glimrende eksempel på en film der kunne have æret interessant og spændende, men ender op i den rene kedsomhed.

Det er jo ikke fordi filmen ikke indeholder emner der kunne føre vidt omkring; dommedagssekter, folkeforførelse, religion og ikke mindst jordens undergang og eventuelle grunde til denne. Samtidigt er det befriende at se hvorledes Daniel Myrick ikke forsøger at gentage succesen med sin stærkt dogme-agtige Blair Witch Project, men i stedet forsøger sig med en regulær spillefilm der dog har dokumentarfilmens kendetegn i velvalgte scener. Ydermere er det rart at se at Myrick ikke lægger sig i kølvandet på de sidste par års splatter-tendenser inden for genren (Saw 1-3, Hostel osv. osv.) men at han også her holder splatter-faktoren på noget nær 0 og kun antyder de overtroiske elementer i stedet for at udpensle detaljerne i zombier og special effects. Believers er først og fremmest en rolig og psykologisk gyser, hvori spændingen bygger på de to ambulanceføreres klaustrofobiske oplevelse af, at deres liv er blevet lagt i hænderne på en samling tilsyneladende fanatiske selvmordere.

Desværre formår Myrick på ingen måde at få noget tilnærmelsesvis optimalt ud af alt dette herlige materiale. Efter blot sølle 10 minutters tid (hvor vi lige får tid til at tænke ”det her kan gå hen og blive spændende”) går historien i stå, glemmer lidt sig selv og fastlåser sig i en lang kedsommelig tomgang, frem til den forudsigelige slutning der burde have været et chokerende twist. Det kunne have været så godt men det er det ikke. Hvis bare det dog havde været en som f.eks. David Fincher (Seven, Fightclub) eller M. Night Shyamalan (Den Sjette Sans, The Village) der have stået som instruktør i stedet. Fremhæves skal dog et glimrende soundtrack og en lige så glimrende Daniel Benzali som ”The Teacher”. Men i retfærdighedens navn kan de gode intentioner ikke rede filmen fra to fine stjerner og et skuffet suk.

Til gengæld får ekstramaterialet tre små stjerner, trods sine kun ca. 15 minutters tid og det faktum at der ikke er tale om informativt ekstramateriale, men i stedet fem (meget) korte kortfilm der fungerer som en forlængelse af selve filmen og leder tankerne tilbage på markedsføringen af Blair Witch Project. Især skal fremhæves den 4½ min. lange (fiktive) optagelse (forensic video) af politiets gennemgang af hovedkvarteret efter historiens slutning, der faktisk er langt mere spændende og pirrende end selve filmen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:Warner Home Video.

Titel: Believers
Original Titel: Believers