Bind mig, elsk mig !

23. april 2008 af Henrik Andersen

Bind mig, elsk mig ! billede

Pedro Almodovar er i topform med denne anderledes fortælling om den svære kærlighed.

Ricky (Antonio Banderas) er blevet løsladt fra et psykiatrisk hospital. Han længes efter kontakt til kvindekønnet, og specielt besat er han af den tidligere pornostjerne Marina (Victoria Abril). Marina arbejder nu som skuespiller i mere eller mindre lødige B-film produktioner, og Ricky ønsker sig brændende, at de en dag kan leve sammen. Ricky er en handle kraftig ung mand, og en dag kidnapper ham Marina. Han binder hende til hendes seng, og holder hende dermed som fange i eget hjem. Ricky’s plan er klar. Han vil overbevise Marina om, at hun kan blive forelsket i ham, så de kan være sammen altid og han dermed kan få lov til at blive far for hendes børn. Han prøver alle mulige midler for at vinde hendes hjerte, men Marina er selvsagt ikke lige i humør til kærlighed. Ikke i starten i hvert fald. Men en dag bliver Ricky tæsket af en flok bøller ledet af en ondskabsfuld kvinde på scooter, og Marina finder nu sympati for hendes kidnapper. Marinas søster Lola (Loles Leon), bliver efterhånden klar over at der foregår noget mystisk i Marinas lejlighed. Da hun endelig får befriet hendes søster, bliver Marina i tvivl. Kan hun virkelig forlade en mand, der elsker hende så højt? For første gang i hendes liv er nu nemlig også selv gået hen og blevet rigtigt forelsket.

Pedro Almodovar er en af vor tids helt store filmskabere. Han formår altid at overraske, underholde og provokere med sine historier. På en let og følelsesladet måde fortæller han i Bind mig, elsk mig en historie, der kunne være voldsom og barsk. For det er jo egentligt en fortælling om vold, kidnapning og forvrænget seksualitet. Men under Almodovar’s kærlige behandling præsenter han den amoralske historie, så den bliver smuk, morsom og fræk. Bind mig, elsk mig er mere en kærlighedshistorie end en horrorhistorie, og som en af filmens karakterer på et tidspunkt siger, så kan det undertiden være svært at skille de to genre ad. De hænger tit uløseligt sammen.

Da Bind mig, elsk mig havde premiere skabte den en masse omtale. De fleste fandt den provokerende og kontroversiel. Flere grupper i Spanien, Tyskland og Amerika der kæmpede for kvindernes rettigheder fandt, at den så ned på kvindekønnet, og at den tog alvorlige emner som kidnapning og vold alt for let. Debatten kørte/køre også omkring den måde kvinden fremstår på i historien. Er hun blot et objekt, der kan lide at være fanget og ligge under for mandens lyster og behov, og kan hun i virkeligheden godt lide at være ”bundet” i et forhold.
Selvom Bind mig, elsk mig ikke indeholder specielt mange scener med sex og vold, fik den alligevel en hård medfart af censuren verden over. Den har siden hen levet sit frie og uklippede liv på video, laserdisc og nu på DVD.

Antonio Banderas er rigtig god i rollen som den målrettede og dybt forelskede Ricky. Det er ikke første gang, han har været med i en af Pedro Almodovar’s film. Siden Bind mig, elsk mig er Banderas gået hen og blevet Hollywoods store latin-lover, men vil man se nogle af hans fineste og mest ekstreme præstationer, skal man gå tilbage til dengang han arbejdede tæt sammen med Almodovar. Det er her de gyldne øjeblikke ligger begravet.

Victoria Abril er fræk, sexet og bare rigtig dejlig i rollen som Marina, der må så meget igennem, inden hendes hjerte finder den mand hun i virkeligheden elsker. Et perfekt valg til den kvindelig hovederolle. Hvem husker ikke scener hvor Marina tager et karbad sammen med en optrækkelig legetøjsdykker?

Pedro Almodovar har skrevet historien sammen med Yuyi Beringola, og filmens musik er komponeret af en af filmmusikkens aller største kræfter. Nemlig Ennio Morricone, der står bag et utal af soundtracks til film i alle genre. De fleste kender ham nok for hans klassiske musik til Sergio Leones spagetti westerns. Også med hans score til Bind mig, elsk mig har han lavet et smukt og nærværende arbejde, der rammer stemningen i historien perfekt. For Bind mig, elsk mig er nemlig ligesom alle andre film af fyldt med sang og musik.

Man kan se Bind mig, elsk mig med mange tanker i baghovedet. Er det en fortælling om at kærlighed gør skør, og at alle mænd bliver gale af kærlighed. Eller er det en påstand om, at alle kvinder er ludere der af systemet bliver tvunget til at leve under normale omstændigheder i normale forhold. Der er mange bud på fortolkninger, men heldigvis kan Bind mig, elsk mig også ses som en lidt anderledes og yderst underholdende filmoplevelse, du med garanti vil huske fremover.
Har du endnu ikke set en film af Pedro Almodovar, vil denne være et udmærket sted at starte. Bind mig, elsk mig indeholder mange af de klassiske temaer Almodovar elsker så højt. Stilen er som altid hos denne charmerende Spanioler, farverig og sprælsk som den historier han så smukt servere.

Bind mig, elsk mig kan varmt anbefales, og lad dig nu ikke skræmme af den på overfladen amoralske historie.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at hente på denne udgivelse. Faktisk er der intet der er direkte relateret til selve filmen. Heldigvis kan man som et plaster på såret se trailers til 6 andre af Pedro Almodovar’s film.

Bind mig, elsk mig er flot præsenteret i sit originale Widescreen format og lyden er i Dolby Digital.

Der er mulighed for at se filmen med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.