Black Past

12. august 2011 af Henrik Andersen

Black Past billede

Tysk supersplat af bedste undergrunds-kvalitet. Instruktøren Olaf Ittenbach giver den gas i hans første spillefilm. Anbefales til dem der nyder en god omgang splat, indvolde i metervis og blod og gore

Teenageren Thommy (Olaf Ittenbach) bor i et nyt hus sammen med hans mor og far og irriterende søster, der aldrig kan lade ham være i fred. Han fordriver tiden med at hænge ud med sine venner, og flyde på hans ekstremt rodede værelse. En dag da han skal sætte noget på loftet, finder han en gammel kiste, der er solidt lukket til med kæder. Hans nysgerrighed er stor, og snart står han med en gammel bog i hånden og et mystisk spejl, som han straks hænger op på værelset. Spejlet siges at være en portal til en anden verden, og hvis man ser i det, kan man blive besat af en dæmon fra helved. Inden længe bliver Thommys nye kæreste besat, og forlader huset i en hypnotisk tilstand, og hun bliver herefter kørt ihjel af en bil. Men hun bliver ikke længe i sin grav, og snart hjemsøger hun Thommy. I desperation partere han hende med en økse, og nu bryder helvedet løs for den stakkels Thommy. Frygtelige syn fra helvedet hjemsøger ham, og snart bliver han besat af en dæmon og hans stakkels familie og venner står for tur, til en god omgang herlig og veltilrettelagt ultravold.

Det er intet mindre end fantastisk at Another World Entertainment har valgt at udgive Olaf Ittenbachs 3 film Black Past, The Burning Moon og Premutos på Dansk DVD. Det er ikke de første Ittenbach film der rammer Dansk jord, for de fleste af hans nyere film er tilgængelige herhjemme. Men disse 3 nye udgivelser er 3 stk. kultfilm, fra en tid hvor CGI effekter endnu ikke havde deres klamme greb om effektfilm-genren. En tid hvor alt skulle laves i hånden, og blod i spandevis skulle hældes i hovederne på de stakkels skuespillere. Olaf Ittenbach er en mester ud i at kreerer ulækre og brutale makeup effekter. Indvolde, afrevne lemmer og tykt gammelt blod flyder fra første til sidste frame i disse 3 Gore klassikere.
Udover de 3 før nævnte film har Olaf Ittenbach blandt andet også instrueret Legion Of The Dead 2001, Garden Of Love 2003, House Of Blood 2006 og Dard Divorce 2007. Alle disse titler er tilgængelige på det Danske DVD marked.

Olaf Ittenbach er måske ikke en super god instruktør, men han formår virkelig at levere varen, når det kommer til hardcore gore. Han er i samme bås som Andreas Schnass og Jörg Buttgereit, der udover også at være Tyskere også har lavet splatterfilm på ganske små budgetter i de gode gamle splatter-dage. Olaf Ittenbach har også stået for effekter til andres film, og har blandt andet lavet effektsminke til Uwe Boll's Bloodrayne.

Black Past indeholder helt ekstreme scener af mennesker der bliver parteret med både økse og motorsav. Der er ikke lagt fingre imellem og blod og indvolde flyder i en lind strøm over skærmen. Specielt scenen i helvede er intet mindre end fantastisk. Det er ekstrem gore og næsten ubeskrivelige rædsler der foregår her. Vores kære hovedepersom bliver blandt andet spændt fast til et bord, og får hamret et søm igennem hans manddom, og til sidst bliver den også hakket i 2 dele. Dette er så rædselsfuldt godt lavet, og man bøjer sig i støvet for Ittenbachs kompromisløse effekt udskejelser, og hans evner til at føre dem ud i livet, og videre direkte ud i ansigtet på hans publikum. Hele herligheden er inspireret fra andre splatterfilm fra samme årti, og det er spændende at sidde og gætte på hvor Ittenbach har fået inspirationen fra.

Jeg husker stadigvæk, at jeg engang havde et gammelt slidt og lettere krøllet VHS bånd med klip fra div. splatterfilm. I de glade teenageår blev det set igen og igen og nok engang. Venner og bekendte, og ganske uskyldige fik det trukket ned over hovedet, for at de skulle se, de her fede effekter. Båndet indeholdt blandt andet klip fra både Black Past og fra The Burning Moon, og kun få i min omgangskreds forstod til fulde den fascination og glødende begejstring for disse nederdrægtige og ultravoldsomme klip. Men vi dyrkede det alligevel til fulde. Her mange år efter hvor jeg selv laver effekter og special makeup sminke til Div. filmproduktioner, kan jeg kun glæde mig over Olaf Ittenbachs film, og over den spire han var med til at plante i mig. En spire der den dag i dag, har vokset sig stor og moden, og har gjort mig til en fuldblods Splatter/Gore fan. Så når Another world Entertainment har været så venlige at udsende 3 af Ittenbachs første film, får man lyst til at samle de gamle drenge og nyde den rå, inspirerende, brutale, opfindsomme og flot lavede gorefest som Ittenbach præsentere for os i både Black Past, The Burning Moon og Premutos.

Det er en anelse vanskeligt at give en film som Black Past karakter. Skal den have 2 stjerner, eller skal den have alle 6 stjerner. Jeg har valgt at give den 4 stjerner fordi den er så ægte og kreativ som noget. Det er tydeligt at Olaf Ittenbach har brændt for produktionen, og den ærlighed og oprigtige forelskelses i filmmediet han viser, er så kreativt smittende, at når man har set Black Past får man også selv lyst til at lave splatterfilm. Black Past måtte naturligvis have 6 stjerner hvis den udelukkende skulle bedømmes på effekterne og sminken, hvilken jo heller ikke ville være helt fair.

Se Black Past hvis du selv går og roder med at lave film eller måske endda en splatterfilm. Der er ingen tvivl om, at man vil kunne lurer nogle tricks af undervejs på turen ind i Olaf Ittenbachs eget personlige horror helved.

Ekstramateriale.

Olaf Ittenbach TV Specials X 2 der begge indeholder inspirerende klip, men dog mest er klip fra hans film Legion Of The Dead. I early clips er der brudstykker af forsøg med splatter effekter som Ittenbach har brugt senere I sine produktioner. Desuden er der Ittenbach trailers og et trailershow for andre AWE udgivelser.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Black Past bliver præsenteret i dens oprindelige 4:3 format og lyden er Tysk Dolby Digital 2.0 og 5.1. Man nå have for øje at Olaf Ittenbachs første film er ”Non-Budget” produktioner, og naturligvis er billedkvaliteten ikke den bedste. Det flimre og blinker og billedet er ganske udtværet, men dette er den eneste måde disse film kan ses på.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske, Hollandske, Engelske og Finske undertekster.

Black Past er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Black Past.