Callas & Onassis – det legendariske par

24. september 2011 af Ana Janic

Callas & Onassis – det legendariske par billede

O sole mio …

Ifølge en græsk legende består mennesket af en mand og en kvinde, som forenes. Deres sjæle skilles ad ved fødslen, og bagefter forsøger de at genfinde hinanden igennem resten af livet. Sådan fortæller en nedslået Maria Callas, den verdensberømte operasangerinde, til sin lydhøre husholderske. Marias mangeårige elsker, millionæren Aristotelis Onassis, er begyndt at tilbringe mere tid på sit altid travle kontor i stedet for at trøste den temperamentsfulde donna. Andre kvinder, yngre kvinder, mere kendte kvinder er også begyndt at fange den aldrende millionærs evigt begærlige blik. Er det mon de første antydninger af, at det celebre græske par, Callas og Onassis, er på romantisk tilbagegang?

Den italienske miniserie, blot kaldet Callas & Onassis, fokuserer på den smukke, lidenskabelige, men også smertefulde kærlighedsrelation mellem operaverdens primadonna, Maria Callas, og den succesfulde skibsreder Aristotelis Onassis. De møder hinanden, mens hver enkels ringfinger er lænket fast til udtørrede, mislykkede ægteskaber. Da de møder hinanden, er det kærlighed ved første blik, passion ved første berøring, uadskillelighed ved første elskov. De oplever en dyb og inderlig samhørlighed, som de aldrig har mødt før. Verden ligger for deres fødder, både karrieremæssigt og privat, og den syvende himmel har ligefrem antaget jordiske formationer.

Men store kærlighedshistorier lefler ofte for tragiske slutninger. Også denne.
Onassis bliver for grådig, for arrogant, for overmodig. Hans ego kvæler hans evne til at udtrykke sin kærlighed, og Callas, overladt til sig selv, forladt og forrådt, må tage en hård beslutning, der bliver udslagsgivende for resten af hendes og Onassis´ liv.

Callas & Onassis med den ekspressive undertitel - det legendariske par - er en vellykket skildring af en af sladderpressens mest berømte kærlighedsarier. Serien bygger et troværdigt billede op af begge parter, så man både danner sig et fyldigt indtryk af de officielle roller, de udfyldte i deres professionelle sfære samt de mennesker, de egentlig var bag blitzlysenes knips og sladderoverskrifternes sensationalisme - deres intime, individuelle karakterer. Man lærer hurtigt at holde af dem, at holde med dem. Man glæder sig over deres glæder og sørger over deres sorg.

Serien gør godt i både at portrættere dem som exceptionelle mennesker, men også som mennesker af kød og blod, mennesker der inde under deres unikke evner og ejendommelige finesser også falder, slår sig og bløder som alle andre. Til tider kammer det atmosfæriske billede over med overstrømmende melodrama, men taget Callas´ og Onassis´ kaliber i betragtning, hører denne overdramatiserede ageren på en eller anden måde til deres monumentale historier.

Manuskriptet er gennemarbejdet og indkapsler fornemt begge karakterer, som når Onassis´ kommende businesspartner, en mellemøstlig prins, fortæller ham, at Allah belønner den dristige, men straffer den arrogante., som havde han her forudanet Onassis´ senere skæbnefald. Eller når Onassis forklarer Callas´ forsmåede mand, at man skal være varsom med sarte ting. Holder man for hårdt, går de itu., som kunne han fornemme sin egen fremtidige, hårdhændede behandling af den skrøbelige diva.

Sukker du efter gode, gammeldags romancer med storladne følelser og storslåede skæbnetråde a la Romeo og Julie og Tristan og Isolde, så er dette skønne stykke af græsk kærlighedsliv et absolut must for dig.
Hvis du er allergisk over for klistrede, overpumpede kærlighedsepos, så gør dig selv en tjeneste og sæt alligevel dette kærlighedseventyr i din dvd-afspiller.
Måske du bliver omvendt.

Titel: Callas & Onassis – det legendariske par