Capote

17. marts 2006 af Maj Ibsen

Capote billede

Utrolig dyb film, der sætter tankerne i gang. Philip Seymour Hoffman, fortjente helt bestemt sin oscar.

Bennett Miller skildrer på baggrund af Gerald Clarkes portrætbog Truman Capotes arbejde med bogen ”Med koldt blod”, som handler om en familie fra byen Holcomb, der bliver brutalt myrdet på en ganske almindelig dag. Dette er en nyhed som mange andre man kan læse i avisen hver dag, men forfatteren Truman Capote, besluttede sig for at gå endnu tættere på.

Filmen igennem hersker der ingen tvivl om at han så sig selv som en stor mand, og også ønskede at alle omkring ham skulle se ham sådan. Han begyndte derfor at skrive en non-fiction roman, for at vise at en god skribent sagtens kunne gøre sådan en bog, mindst lige så spændende som fiktion. Han valgte mordet i Holcomb og byens forfærdelse af dette, som hovedemne i sin bog.

Morderne bag forfærdelighederne i Holcomb, bliver hurtigt fangede og det viser sig at være det knapt så skarpe vennepar Perry Smith og Dick Hickock. Truman beslutter sig for at komme nærmere ind på livet af disse to forbrydere, og føler især et tillids forhold til Perry Smith, eller gør han. For det er nemlig et af de store spørgsmål filmen rejser. Hvor langt vil Capote gå for at få en god historie og hvor langt hen af vejen har han hjertet med.

Man kommer i tvivl om Perry og Dick bare er endnu en indtægtskilde for Capote, da han bliver mere og mere sur over at afgørelsen på deres sag trækker ud. Med risiko for udskydelse af udgivelses dato, mangel på tid med sin kæreste m.m. får man mere og mere af den sande Truman Capote at se. Så længe han kommer frem i verden og bliver forgudet, så vil han tage alle midler i brug.

Titlen på bogen ’Med koldt blod’, dækker over mere end bare Perry og Dicks brutale mord, på en familie, der hverken har gjort fra eller til. Den beskriver også Truman Capotes afstumpede person, som for alt i verden vil frem i verden, samt hele filmens dystre stemning.

Philip Seymour Hoffman, spiller fantastisk i rollen som Truman Capote og efter at have set filmen, er han Truman Capote. Man bliver fænget fra start til slut, af Hoffmans tolkning af denne lille mand, med sin skarpe nasallyd på stemmebåndet. Philip Seymour Hoffman er virkelig trådt ud af lyset som birolle-skuespiller og ind i rampelyset som hovedrolle indehaver.

Titel: Capote
Original Titel: Capote
Premieredato: 17. marts 2006