Catch that Kid

29. november 2004 af Søren Falgaard

Catch that Kid billede

Den amerikanske version af Hans Fabian Wullenwebers prisvindende familie actionfilm ”Klatretøsen”

I 2002 lavede Hans Fabian Wullenweber sin debutfilm ”Klatretøsen” (manuskript sammen med Nikolaj Arcel). Filmen blev en god succes, og Hollywood kunne åbenbart lugte penge i manuskriptet. Instruktøren Bart Freundlich, der hovedsageligt udmærker sig ved at være gift med den dejlige Julianne Moore, blev hidkaldt for at stå for amerikaniseringen af dansk kultur.

Historien ligner det danske forlæg ret godt, der er ikke blevet begået voldtægt på den egentlige ide, og derfor er det heller ikke, hvilket ellers er reglen, en helt umulig film, der er kommet ud af den amerikanske reproduktion.
Kort fortalt er der tale om en familie actionfilm i familie med Rodrigues ”Spy Kids” (2001) og Jonathan Frakes ”Thunderbirds” (2004). En noget forhadt genre, der heller ikke just er min kop te, men genren har alligevel den fordel, at selv ret unge kan se ubekymret action med handlekraftige unger i hovedrollerne. Filmene er en slags moderne kulturovertager fra ”De fem” bøgerne, som man elsker som barn men senere vokser så uigenkaldeligt fra.

I ”Catch that Girl” sætter tre rollinger sig for at tage tingene i egen hånd. 12 årige Mandy er Klatretøsen, hvis far er blevet dødelig syg, eneste mulighed for at redde ham, er ved at betale 250.000 Dollars for en operation i København. Da Mandys familie ikke har råd til en sådan operation må Mandy og hendes to venner Gus og Austin tage tingene i egen hånd og begå et kup i et hi-tech sikret pengeskab. Undervejs får de tre brug for deres stereotype evner som bjergbestiger, computernørd og mekaniker, ligesom deres venskab sættes på en prøve i forhold til kærlighedsrelationerne.

Filmen er i sig selv ikke noget ud over det sædvanlige, men underholdningen holdes fint, og selvom filmen taber kraftigt i charme i forhold til det danske forlæg, vinder den ved sin tekniske snilde. Der er både drøn på og tid til refleksion for hele familien undervejs, ligesom der også kaldes på et par gode grin. Desværre fungerer ikke alle komiske roller lige optimalt, og grinet bliver sommetider mildes talt en anelse anstrengt. Børnene Mandy, Gus og Austin er I skikkelse af Kristin Stewart, Max Thierot, Corbin Bleau ganske charmerende, og det er det vigtigste for de unge, der skal se filmen.

Alt I alt er ”Catch that Kid” en fin film, som de fleste børn vil nyde. Er man gået over I teenageårene, fremstår filmen nok lidt latterlig, mens de voksne til nød kan se den sammen med deres børn. Overordnet set er det dog bedre at give børnene ”Klatretøsen” i Wullenweberudgaven, og det er svært at se, at der skulle være god grund til både at se den danske og den amerikanske version af filmen.

Ekstremateriale
Der er ikke mange ekstra klatreting på DVDen. Der er dog nogle ekstra scener, som ikke kom med i den færdige film, derudover er der en trailer for Garfield-filmen og til sidst er der en lille charmerende animationsfilm, hvor jordens geologiske udvikling fremstilles i lyset af et lille egerns uheldige problemer med vinterfodret.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Catch that Kid