Comeback

6. august 2015 af Michelle Luna Bordig

Comeback billede

Anders W. Berthelsen er 40, fed og slet ikke færdig. Han leverer en super præstation, som den afdankede komiker, der forsøger at gøre sit comeback.

Thomas Vang (Anders W. Berthelsen) var en gang i 90’erne en populær komiker, der elskede at feste, og have det sjovt. Men efter en skilsmisse går det ned af bakke, konen flytter og tager datteren med. Siden da har han haft minimal kontakt med datteren Frederikke (Sarah-Sofie Boussnina), som nu opsøger ham. Hvilket er meget ulejliget for Thomas, da han arbejder på sit store comeback.

Thomas’ gode ven Mads (Peder Thomas Pedersen) er den førende komiker, og sammen skal de på en tour, hvor Thomas fungerer som opvarmer med sine meget dårlige jokes om kællinger og sex, hvorefter Mads skal overstråle. Frederikke og hendes storbarmede veninde Emilie (Roberta Reichardt), får trompet sig med på turen, hvilket tvinger Thomas til at være sammen med sin datter.

Derefter kører den ellers bare der udad med muntre, pinlige og til tider seriøse øjeblikke. Thomas har kun sit fokus på sin fortabte karriere, og arbejder hårdt for at få det skide comeback, mens datteren håber på et comeback med sin far. Anders W. Berthelsen leverer en rigtig god præstation; det er ham der bærer filmen frem, og han er også det største scoop i filmen. Comeback er også instruktør Natasha Arthy’s comeback til det brede biografpublikum, siden Fighter (2007). Arthy har formået at give Danmark en god komedie, men som samtidig har en vis morale og dybde.

Sarah-Sofie Boussnina virker glimrende som den unge utilfredse teenager, men det er jo også en rolle hun er vant til fra tidligere film, såsom 1864 (2014) og Lærkevej – til døden os skiller (2012), hvor hun også er den utilfredse teenager, der gør oprør med sine sorte pandaøjne. For Frederikke er hendes far den største skuffelse. Veninden Emilie, spillet af Roberta Reichhardt, er også sød og fin, men det er jo hendes store bryster, som er i fokus hver gang det drejer sig om hende.

Alt i alt er Comeback fyldt med platte jokes, gøgl, pinligheder og lidt seriøsitet, der gør at man får et smil på læben takket være Anders W. Berthelsen.

Titel: Comeback
Original Titel: Comeback