Crime Spree (VHS)

25. februar 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Crime Spree (VHS) billede

En frisk, underholdende og anderledes fortalt gangsterkomedie med fransk og amerikansk humor på samme tid.

Fransk og amerikansk humor er oppe at slås i Brad Mirman’s Crime Spree med bla. Gérard Depardieu og Harvey Keitel i hovedrollerne. Filmen virker til tider som en genremæssig pærevælling, men udvikler sig til en mere solid fortælling, som kan sammenlignes med film som Reservoir Dogs, Chain Of Fools og visse paralleler kan også drages til Pulp Fiction.

En fransk gangster rekrutterer en flok andenrangs forbrydere til at stjæle et værdifuldt maleri, men tyveriet ender galt. De slipper nød og næppe med livet i behold. For at gøre det godt igen, gives gangsterens kumpaner endnu en chance. De skal til Chicago og udføre et kup. I Chicago forbindes gruppen med nogle sammensvorne, der har relation til deres boss. Det ser ud til at være et nemt job, men det kompliceres lidt, efter at kuppet i Chicago går galt. Det viser sig, at de har begået indbrud i Chicago Gangsteren, , bolig. Nu får vore franske venner Chicagos undergrund efter sig, FBI og et par lokale bander af forskellig etnisk herkomst. Nu må de sammen tænke sig ud af pinen, for at finde en vej tilbage til Frankrig.

Crime Spree er en gangsterfortælling, der rummer elementer til at dække de flestes behov (dog ikke romantik). Harvey Keitel spiller den altdominerende italienske mafia i Chicago og han befinder sig i det rette element. Med både humoren og kommentarerne på de rette tidspunkter, kunne man nok ikke have fundet en bedre person, til at spille denne rolle. Lidt mere ”til en side” kunne man sige at de franske skuespillere befinder sig. Gerard Depardieu er bedre i de mere kvalitetsbevidste (og helst de franske) film. Jean Reno ville have været bedre i rollen som gangster, Dépardieu burde undgå disse roller, da han kan gøre det langt bedre. Der ses ikke bemærkelsesværdigt kendte skuespillere i de øvrige roller (måske er de mere kendte i Frankrig), men de fylder rollelisten udmærket ud. Måske vil man genkende Abe Vigoda fra lignende film. Han er god i Gangster-roller, han spiller ligeledes den rivaliserende gangsteroverhoved, Giancarlo, i Crime Spree.

Underholdningsværdien stiger i Crime Spree da vi har at gøre med mange forskellige nationaliteter. Det er interessant, at opleve deres sammenspil og forskelligartethed. Det er især den franske vs. Den amerikanske humor som står på prøve i denne film. Det er et udmærket omdrejningspunkt/udgangspunkt for filmen. Der kommer noget positivt ud af det.

Filmen er en af den type, at glemmer man at følge med på et bestemt punkt i filmen (fra omkring når Chicago kuppet går galt), bliver det svært at få pudslespillet til at gå op. Det er afhængigt af ens person, om man er underholdt af disse typer af film. Det kan dog ikke siges andet end, at filmen leverer varen. Alle brikker til puslespillet bliver lagt ud på bordet og kabalen går op til sidst. Det uden at prikke til dybe psykologiske spørgsmål om menneskets adfærd eller lignende. Det er blot en velfortalt historie. Crime Spree er ikke drønsjov, ikke fantastisk, men underholdende og forbliver et friskt pust fra Brad Mirman.

Titel: Crime Spree
Original Titel: Crime Spree
Premieredato: 14. januar 2004