Cypher

2. juli 2003 af Christina L. Spender

Cypher billede

Morgan Sullivan ønsker sig et mere spændende liv, og lader sig hverve som spion, men befinder sig snart midt i et stort bedrag.

Morgan Sullivan (Jeremy Northam)er en ganske almindelig kedelig mand der længes efter spænding. Han søger derfor ind som industrispion hos Digicorp - et førende IT selskab. Digicorp antager ham, og snart er han i gang med sin første opgave. Noget er dog ikke som det skal være, for Morgan lider af hovedpine og mareridt. Han møder den smukke Rita (Lucy Liu) der advarer ham om at holde fast i at han er Morgan Sullivan, og giver ham en indsprøjtning der skal få ham til at kunne modstå det næste møde i hans ”spionage”. Til Morgans store skræk viser hele hans job sig at være fup, og et dække over hjernevask af mennesker. Da Morgan undgår hjernevasken med indsprøjtningen bliver han hurtigt hvervet af Sunways, som er et IT selskab i skarp konkurrence med Digicorp. Morgan spiller et farligt spil, og befinder sig på dybt vand i det skruppelløse miljø- og samtidig advares han imod Ritas chef der siges at være lige så skruppelløs.
Så hvem er ven og hvem er fjende, og hvordan skal Morgan redde sig selv?

Lucy Liu spiller fremragende i rollen som Rita. Hun har en speciel evne til at være supercool, fantastisk kvindelig og utilnærmelig, uden på noget tidspunkt at blive utroværdig. Lucy Liu er også filmaktuel med Charlies engle 2: Full Throttle ( uden hæmninger), hvor hun ligeledes viser sine evner for at være tjekket supersild.
Jeremy Northam spiller også godt som den overkedelige, borgerlige mand fra forstæderne, og hans desillusion over tingene fungerer fint. Jeg kan sagtens hoppe på Jeremy Northam som et borgerdyr. Dette viser ham som en meget alsidig skuespiller, idet han tidligere har medvirket i både komedie (Happy Texas)og historisk krimi i Gosford Park Alt i alt en skuespiller jeg vil glæde mig til at se mere til i fremtiden.
Instruktøren, Vincanzo Natali, har et anderledes, men flot, visuelt udtryk, hvilket er med til at gøre Cypher til en oplevelse på billedsiden alene. Og når der så er en spændende, og lidt forvirrende, historie at fortælle bliver helhedsindtrykket unægtelig godt. Natali er åbenlyst meget interesseret i fremtidsfilm (Cube) og at vise hvordan mennesker pludselig er hvirvlet ind i ting som de ikke forstår.
Selvom ”Cypher” er en god film, og skuespillerne gør det godt så er det stadig kun en film lidt over det jævne. Den har så meget potentiale, og selvom plottet virkelig er godt, og ikke gennemskueligt, ja så er jeg stadig lidt i tvivl om hvad denne film skal. Selv om historien er spændende, så mangler der stadig lige det sidste i manuskriptet for at løfte den op som en klassiker. Der laves i disse dage en del film om fremtiden hvor computere er en vigtig bestanddel, og det bliver derfor også vanskeligere at lave en film der virkelig træder ud og ved siden af de andre.
Så selv om det er en velfortalt og smuk film rent visuelt, med et godt plot, mangler der stadig et eller andet for at den kan blive udødeliggjort.

Titel: cypher
Original Titel: cypher