Danielle Steel Collection 3 (6DVD)

4. december 2006 af David Lund

Danielle Steel Collection 3 (6DVD) billede

Den tredje og sidste boks af samtlige Danielle Steel film er den bedste, dog er den stadig kun middelmådig.

Her ender min rejse igennem samtlige af Danielle Steels noget middelmådige filmfortolkninger. Jeg har slæbt mig igennem direkte elendige film, men til tider også blevet overrasket over, at enkelte film havde kvaliteter og noget på hjertet.

Denne boks afslutter så DVD-boks trilogien med 6 film i årrækken 1995-1996. Til min store ængstelse indeholdt boksen hele 2 film á 3 timers spilletid, men til min forbavselse var begge disse blandt de bedste Danielle Steel film. I det hele taget indeholder denne boks uden tvivl de bedste Danielle Steel film, kun få er direkte dårlige, og skal du kun eje en af boksene, er dette klart den du bør erhverve dig.

Lad os dog kort opsummere hvad en Danielle Steel film er. Familielivet og kærligheden er de konstante hovedtemaer igennem alle 19 film. Disse udspiller sig igennem de unge og de riges øjne, og foregår oftest over en lang årrække, typisk fra det sene teenageliv til starten på alderdommen. Visse film udskiller sig ved at tage et vigtigt problem i livet op til overvejelse, men typisk bliver problemet behandlet uden indsigt. Stort set alle film udspiller sig i New York, men byer som Los Angeles og San Francisco bliver også flittigt brugt. Alle film indeholder mindst et bryllup, en sexscene og en fødsel. Sexscenerne viser absolut intet andet end et kys, og derefter et klip til dagen derpå. Fødslerne er højest utroværdige, da de er fri for diverse kropsvæsker og babyerne ser flere måneder gamle ud. Romantikken er i højsædet i disse film, og ligegyldigt hvor mange problemer filmenes hovedpersoner udsættes for, ender det altid lykkeligt på den ene eller den anden måde. Hermed er den komplette skabelon for en Danielle Steel film skåret ud, og med ordet ”middelmådigt” kan man nærmest altid beskrive alle detaljer i disse film, om det så er instruktørarbejdet, produktionen eller skuespillerne.

Den tredje samling lægger ud med filmen Zoya. Dette er en fortælling om en ung russisk kvinde, der må igennem mange strabadser da den russiske revolution sætter ind. Hendes rejse bringer hende igennem Europa, og til sidst til New York, hvor hun alene må opfostre sine børn og starte en karriere i modebranchen. Zoya er navnet på filmen og filmens hovedperson, og dette er blandt de bedste Danielle Steel filmatiseringer. Uden at forhaste sig igennem plottet, får vi et nuanceret indblik i filmens hovedperson. Dette er også den første og eneste Danielle Steel film hvor vi får et lille syn på fattigdom, idet Zoya bliver fattig i en kort periode, og må kæmpe sig igennem arbejdslivet alene. Filmens eneste minus er sammenligningerne med en senere film i boksen, Ringen, som stort set er den samme film i nye klæder. Skuespillet af Melissa Gilbert er dog sikkert den bedste præstation du kan finde i disse film, hvilket er et kæmpe plus.

Mixed Blessings er en Danielle Steel film i et nyt format. Vi følger 3 par hvis ønsker er at få børn, men har utroligt store problemer med det. At håndtere 3 historier på samme tid, og gøre dette dybdegående er svært nok i forvejen. Denne films spilletid samt dens økonomiske niveau taler alsammen imod en succes. Resultatet er som man kan forvente, et halvhjertet og overfladisk forsøg. Filmen underholder da, og man håber det bedste for filmens familier, men uden en original tanke, og uden evnen til at kæde disse historier tættere sammen, er filmen hurtigt glemt igen.

Arven skal ikke blive forvekslet med den danske film af samme navn. Denne film handler om Tana der bliver voldtaget af sin mors elskers søn, og hendes kamp tilbage til livet, hvor hun skal lære at elske igen. Dette gør hun ved at indlede et forhold med en gift mand, præcis det samme som hun før kritiserede sin mor for. Dette er en typisk Danielle Steel film, den griber fat i meget seriøse emner, som den ikke kan finde ud af at håndtere, og bruger derfor alt for meget tid på mindre relevante sideemner. Skuespillet, instruktionen, historien, moralen og udfaldet er alt som forventet.

Kvalitetsniveauet bliver endnu engang hævet en smule med Vanessa. Filmen handler om en kvinde der udforsker sin mors liv, som blev brutalt slået ihjel imens Vanessa stadig var en lille pige. Filmen her omhandler igen utroskab og lignende, og en kvindes kamp for selvstændighed midt i et trekantsdrama. Fokus i denne film virker mere skarp end de typiske Danielle Steel film, men pga. den korte spilletid, bliver man efterladt med en del ubesvarede spørgsmål, og en konklusion der er mere interessant end den er tilfredsstillende. Eva LaRue er ganske charmerende i sin rolle, der udspilles igennem hendes datters flashback.

Ringen har mange lighedspunkter med Zoya; den handler om en tysk antinazistisk kvinde der mister sin familie og arv til krigen. Kun hendes bror overlever, men under krigens raseri forsvinder de fra hinanden, og påbegynder hver deres nye liv under nye navne, og i forskellige verdensdele. Ariana bliver nød til at udgive sig som jøde, for at blive accepteret i USA, men hvor meget hjælper det, når man har mistet alt? Hvis man ser bort fra lighedspunkterne med Zoya (ligesom man bør se bort fra lighedspunkterne i samtlige af Danielle Steels film), har vi her noget så sjældent som et fordomsfri og spændende krigsdrama. Der findes godhed i alle mennesker og alle nationer, ligesom der findes det modsatte, det vigtige er dog at huske fortiden, og prøve at gøre fremtiden bedre. Det lyder måske overfladiske og alt for direkte, men skildringen af dette i filmen bliver gjort ganske godt, selvom filmens anden halvdel måske halter en del.

Kærligheden (fantastisk titel til en film) tager fat om en families tragedie forårsaget af Titanics forlis. En søskendeflok efterlades da deres forældre dør, og den ældste, Edwina, bliver familiens overhoved, og må ofre alle hendes egne ønsker for at få familien til at fungere. Dette er en udmærket lille film, hvis man ser bort fra filmens første 15 minutter, der egentlig er spild af tid, og udelukkende bliver vist i et forsøg på at skabe spænding vha. Titanics forlis (skabt af utroværdige effekter). Selvom alle personerne næppe er udpenslet godt nok, gør Kelly Rutherford en god indsats i sin rolle som Edwina.

Jeg må indrømme at det har været barskt at se alle Danielle Steels film. Sjældent har jeg set så mange dårlige og middelmådige film på så kort tid. Til gengæld havde jeg ikke regnet med at så mange af disse film faktisk ville være gode, og det er jo altid rart med filmiske overraskelser. Jeg er glad for at have kæmpet mig igennem disse film, og fremover vil jeg ikke grine på bekostning af fordomme af Danielle Steels film som før, men chancen for at jeg genser disse film er ufattelig lav.

De individuelle karakterer ville se således ud:

”Zoya” – 4/6
”Mixed Blessings” – 2/6
”Arven” – 2/6
”Vanessa” – 3/6
“Ringen” – 4/6
“Kærligheden” – 3/6

Griber du fat i lommeregneren får du et gennemsnit der ligner noget lignende 2,67. En ganske klar 3’er ved afrunding, og det er umiddelbart også følelsen man har efter at have set filmene. Der er stadig intet ekstramateriale at anmelde i denne sidste boks.

Titel: Danielle Steel Collection 3
Original Titel: Danielle Steel Collection 3
Premieredato: 17. oktober 2006