Daredevil

14. juli 2003 af Uffe Karlsson

Daredevil billede

Visuelt animerende, Djævelsk dynamisk actionvendetta med superhelten Daredevil. Spiderman har fået værdigt selskab.

Netop som Ang Lees grønne muskeltornado, Hulk, har erobret det hvide lærred i de danske biografer, sætter Daredevil sig på det danske hjemmebiografmarked. Og det gør fyren i det bordeaux røde lak & læder kostume med stilsikker elegance. Solidt bakket op af en modtagelig farvepalette og mange visuelle kvaliteter, ender denne udgivelse på hylden for vellykket familie underholdning.
Det er den klassiske kamp mellem det gode og det onde. Mellem helten og skurken. Alle andre superhelte har en traumatisk fortid. Det har Daredevil (Ben Affleck) også. Som tolvårig blev han blind som en flagermus under ulyksalige omstændigheder. Men ingen ulemper uden fordele. Fraværet af syn udviklede superheltens andre sanser. En superhelt blev født.
Efter et kort ophold i barndommens gade springer vi frem til nutiden. I døgnets lyse timer er han den blinde advokat, Matt Murdock, der sammen med sit sidekick, Franklin Nelson (Jon Favreau), driver et advokatbureau. Det står sløvt til med vundne sager. Man hvad der ikke opnås af retfærdighed i retsalen, kan der hentes oprejsning for, når byen sover og Murdock tager skikkelse af Daredevil.
Det kvindelige modstykke til Daredevil finder vi i den betagende smukke og toptrimmede Elektra (Jennifer Garner). Hun er en dragende magnet. Ikke et gram for meget er der gjort plads til i hendes sorte latex lookalike. Hun er Matt Murdocks dybfølte kærlighed, og så er hun datter af håndlangeren til byens mafiakonge. Kingpin (Michael Clarke Duncan) er navnet på dette brød af en mandsperson, der styrer New Yorks underverden og i særlig grad Hells Kitchen. Han er stor og tung og i hvert fald ikke én, man bider skeer med. Men det gør Elektras far. Han vil nemlig ikke være med mere. Han har fået nok. Spillet er slut. Men dér har han gjort regning uden en Kingpin. Kingpin sætter trumf på. Esset i ærmet er den psykopatiske Bullseye (Colin Farrell), der aldrig misser sine mål. Med et er Elektra i farezonen. Daredevil må tage affære. Animeret af en beskyttertrang over for Elektra og oprejsning for faderens død, der skyldes Kingpin, er hævntørsten stor. Det er en kamp mellem det gode og det onde. The clash of the titans om man vil.
Som underholdningsmedie går Daredevil rent ind. De visuelt animerende effekter og dygtigt koreograferede kampscener gør superheltens epos til et joyride for sanserne. Flotte og indbydende farver byder fra første færd velkommen til et overnaturligt tegneserieunivers i de godes og de ondes have og suppleres eminent af lydkulisser, der fuldt ud retter sig efter superheltens eget sanseapparatur. Det er velfungerende og fængende. Som helhed er det dog blot indpakningspapir for en ikke alt for original fortælling. Historien om superhelten, der har haft en traumatisk barndom, som optakt til voksenlivets krinkelkroge, virker efterhånden som en gammel kending hos superheltenes inderste fanskare. Og det giver desværre helhedsindtrykket nogle alvorlige ridser i lakken, nogle gedigene hak i tuden. Men lad nu det ligge. Det er stadig underholdning i topklasse. Og hvor er det dog befriende, at ikke alt går som præsten og Daredevil i fællesskab præker. Heldet følger nemlig ikke altid den kloge. Daredevil er nemlig ikke født under en heldig stjerne. Han bliver blind ved en ulykke som tolvårig. Han mister sin far i et mafiarelateret opgør om penge under bordet og bagvaskelse. Hans kærlighedsliv hviler på et rodet vacuum mellem den melodramatiske forsinkelse og et hemmeligt dobbeltgængerliv.
Hollywoods, i disse år, største guldgrube er at filmatisere gemte og glemte tegneseriehelte fra det forrige århundrede. Et af de seneste skud på den stamme er Daredevil. Og den røde frelser med djævlens horn i panden gør det da også ganske overbevisende. Men det mest i form af actionmættende nærkampe og visuelt begavede scenarier. Når historien forsøger at udvikle sig, går filmens udvikling ganske enkelt i tomgang på samme måde som en fiskekutter i Esbjerg havn. Og det er da forståeligt nok. Historien er nemlig ikke meget anderledes end mange andre superheltes ditto. Alligevel stikker Daredevil ud fra mængden af heroisk beskyttende figurer ved at være omringet af en lidt aparte stemning, der dyrker det dystre og det melodramatiske.
Daredevil er oplagt søndagsunderholdning uden de store armbevægelser. Det er dømt stilsikker levering med krølle på halen. Daredevil lægger i de afsluttende minutter massivt op til den efterfølgende toer. Men spørgsmålet om det er en god ide. Der er vel grænser for, hvor mange superhelte der kan være plads til på det hvide lærred?
For ægte fans slutter oplevelsen imidlertid ikke med rulleteksterne. Med to spækfyldte skiver er denne special edition dvd et studie i ekstramaterialets uforlignelige kunst. Hvad der ikke har være plads til, er ikke værd at omtale.
Beyond Hells Kitchen : Making Daredevil er titlen på en fremragende program, der går bag om kameraet på filmen. Et timelangt dokumentaristisk præget program glimrer ved at afdække alle ender og kanter på produktionen af Daredevil. Koreografi, kostumer, visual effects, you name it, gås efter i sømmene. Hvilke overvejelser er gjort? Hvordan forløb processen? Indstuderede scener analyseres. Stemningen tages på sættet. Skuespillerne fortæller om deres roller. Eminent og påkrævet.
Jennifer Garner, der til perfektion udfylder Elektras rolle, præsenterer udviklingen fra tegneserie til færdig film. Hvordan fortælles historien? Hvordan er de visuelle effekter blevet til? Interessevækkende og medlevende.
Flere af Daredevils kampscener nærstuderes fra forskellige vinkler. På den måde opleves, hvordan en kampscene bliver til fra fødsel til død, fra vugge til grav. En feature, med Michael Clarke Duncan (stjernebrødet fra Den Grønne Mil), tegner et vigtigt portræt af mafiabossen Kingpin.
Men det har åbenbart ikke være nok for Daredevils producent. De to smækre skiver bærer også på screen tests med Jennifer Garner, trailers for filmen i flere udgaver, musikvideoer fra soundtracket til filmen (de ørehængende, Linkin Park-inspirerede Evanesence står for et af bidragene) og lydsporskommentarer. Ja, man kunne blive ved. Det er høj klasse. Det er fem stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.

Titel: Daredevil
Original Titel: Daredevil