Dark Waters (VHS)

30. maj 2004 af Jesper Hintze Vildbrad

0 stjerner Skriv en kommentar

Dark Waters (VHS) billede

Den er helt gal på havbunden ved den mexikanske golf, da dræber hajer, trænet af den amerikanske navy ved et uheld er sluppet løs, og torpederer alt i bevægelse.

Konspirationsteori nr. 241 (cirka), hvor dræberhajer, trænet af den amerikanske flådes elitekorps, tophemmeligt, med det for øje at slå ihjel, er nu sluppet løs af “indhegningen”, og de katastrofale konsekvenser følger hurtigt i deres kølvand. Dane Quatrell (Lorenzo Lamas), ekspert i marinebiologi sammen med makkeren, den brystfagre Robin Turner (Simmone Mackinnon) bliver indkaldt til at rette fejlen. Mod deres vilje bliver de bragt på projektet af af en hr. Summerville (Bruce Gray), der med et fransk visit og en længere docier af sagsakter mod de to biologer for svindel af fondsmidler, overtaler dem til at deltage, og de indviliger da også hurtigt, uden egentlig at kende baggrunden.
Deres ubåd søsttes, og efter et stykke tid og et hundrede meter under vand nærmer der sig et par røde pletter på radaren. Summerville ved hvad der nu venter dem, og pludselig konfronteres ubådens skrog med hajangreb, vand siver langsomt ind, og igen angriber de, og vandet fosser ind, flere omkommer, men Robin, Dane og en menig John når at komme i vakuumtætnet rum. Efter et par timer døser de alle hen, for derefter at vågne i en undervandsbåd på vej mod en undervands base. Stor er deres lettelse og forundring, lige indtil de ankommer og opdager at de er fanger, og at man har planer om at likvidere dem. Da starter den store redningsaktion, mdenes hajerne cirkler rundt udenfor hegnet ind....

En b-film af den værste skuffe, hvor skuespillerne, en del, må være headhunted direkte fra pornoindustrien, med deres overspillet og ganske upersonlige liv til rollerne. Kun Simmone Mackinnon træder lidt udenfor, med håb om flere roller i bedre film. Animationen omkring hajerne og er også særdeles rædsom, deres elegance i vandet, som en udbrændt trabant, hamrer de blindt ind i både, platforme med mere, og tiltider med en hastighed der rænser til de komiske, men filmens egen selvhøjtidelighed gør den til at andet end i befriende oplevelse. Det er en gåde at Nordisk Film har hentet en film af denne slags til landet.

Titel: Dark Waters
Original Titel: Dark Waters
Premieredato: 5. maj 2004