HBO Showcase har produceret TV filmen ”Daybreak” baseret på Alan Bownes off- Broadway skuespil ”Beirut”.
Filmens handling udspiller sig i en nær fremtid, hvor Amerika hærges af en særdeles dødbringende pestepidemi, der fejer ind over landet. Sygdommen smitter især gennem blod- eller slimudveksling.
Det amerikanske samfund har under ledelse af en magtgal præsident (John Savage) udviklet sig til en fascistoid politistat. For at holde epidemien under kontrol indfører regeringen en landsdækkende karantæne for epidemiens ofre – ”de positive” - og lover dem pleje. I realiteten holdes de dog indespærrede i isolation til de dør af pesten. Alle de smittede bliver tatoverede, så de kan spores på radar, hvis det skulle lykkes én af dem at undslippe.
Den unge kvinde Blue (Moira Kelly) ved ikke noget om denne grusomhed, før end hun møder en gruppe frihedskæmpere, der vil redde de uskyldigt internerede pestinficerede og tilbyde dem frihed og medicinsk behandling. Blue forelsker sig i den hårdkogte oprørsleder Torch (Cuba Gooding Jr.) og begynder at arbejde sammen med den idealistiske oprørsbevægelse, der opererer mod det fascistiske systems retningslinjer. Blues egen bror, Bucky, er medlem af politiets pestaktionsstyrke,
så hendes oprør er også et udtryk for at hun ’har valgt den anden side”. Blues veninde, Laurie (Martha Plimpton) tror, hun ved bedst, da hun informerer politiets pestaktionsstyrke om gruppens aktiviteter, men herved lokkes Torch og hans gruppe i en dødsensfarlig fælde.
Torch bliver taget til fange og underkastet pinefuld tortur, men forinden har han besvangret Blue, hvis baby (siger filmen underforstået) vil vokse op og fortsætte modstandskampen mod de fascistiske undertrykkere.
I skildringen af den hastigt voksende pestepidemi kommer ”Daybreak” på mange måder til at virke som en allegori over 80ernes oppustede AIDS-fare, hvilket ikke bekommer den dramatiske konflikt vel. Filmen vakler således noget usikkert mellem at være en ’budskabsfilm’ og et endimensionelt actiondrama, der i sin kerne er dybt udsigtsløst og meget depressivt. Der er samtidig noget fadt og prætentiøst over hele projektet, der heller ikke på noget tidspunkt kan undsige sig sine sceniske rødder, selv om de medvirkende agerer det bedste, de har lært.
Der er intet ekstramateriale på Warner Bros. DVD udgivelse af ”Daybreak”.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Warner Bros..