De Nattergale: CWC World (DVD)

2. december 2004 af Steffen Damkjær Moestrup

De Nattergale: CWC World (DVD) billede

Voksenjulekalender. Nattergalene, der med dette show bragte skråstregen til tops i det danske decembersprog, går worldwide. Fænomenet voksenjulekalender vil ingen ende tage.

Måske var det ren nostalgi over Børnenes Julekalender som tilbagevendende fænomen, der gav børnene, der nu er voksne, lyst til at lave julekalender for det ældre publikum. Og det var faktisk De Nattergale, der for alvor startede hele voksenjulekalender-traditionen på TV2 tilbage i 1991 med The Julekalender. Senere hen spredte fænomenet sig og gav os blandt andet Andersens Julehemmelighed (1993), Juletestamentet (1995) og Jul på Vesterbro (2003). Også i resten af Skandinavien har fænomenet bidt sig fast. I Norge genindspillede De Nattergale The Julekalender i 1994, og i år kan man opleve Ungkarsnissen, der tager dyb pis på de mange realityprogrammer.

Og så var der jo altså lige CWC Canal Wild Card, som det hed i 2001, hvor Nattergalene første gang gav os indblik i den danske medieverden. Her var figurerne oplæser Finn Nissen med det stivnede blik og det ord-overdængte sprog, Regnar Worm
i al sin umusikalitet og Gert Regnborg Madsen, der var svineavler og mest af alt lød som sine egne svin. I 2003 vendte de tilbage. Mange af karaktererne går igen i CWC World, men der er også blevet plads til nye såsom Pia og CWC World Orchestra. Og så er det hele blevet shinet lidt op. CWC folkene er gået globaliseringen i møde og sender nu verdensomspændede TV, hvilket selvsagt betyder et gensyn med de dansk-engelske gloser fra The Julekalender.

Desuden tager serien mange moderne mediefænomener under skønsom behandling. Der gøres således totalt grin med konkurrence-udsendelser som Popstars og Robinson, ligesom tendensen til, at alle, der har oplevet bare lidt, skal skrive en bog, får et par ord med på vejen. Af andre ganske morsomme islæt kan nævnes parodi på haveprogram og og serien X-mas Law.

Men det er ikke altid lige sjovt. Hvor CWC Canal Wild Card vandt ved sin mærkværdighed, ja til tider uforståelighed, møder tilskueren her mere forberedt op, og det betyder faktisk, at en del af serien mister sin charme. Det hele virker lidt rutinepræget. I fortsættelsen er der altid fare for, at gentagelsen bliver det bærende element, og det er til tider tilfældet her.

DVD Ekstramateriale:
Et ganske habilt ekstra materiale har fundet vej til udgivelsen. Her er karaoke-udgaver af sangene som Winnie og Werner fremfører skønsomt akkompagneret af Jakob Edelweiss på orgel. Her er Den Gyldne Finn, som er optagelser fra prisoverrækkelsen på Hotel D'Angleterre og desuden opsendelsen af CWCs Worlds helt egen satellit. Sådan en må man jo have, når der skal sendes worldwide. En sand behind the scenes i form af en samtale med henholdvis Finn Nissen, Regnar Worm og Francois Soupér er her også blevet plads til ligesom vi får CWC World Nytårs Special med den garvede trafikreporter Børge Karpelund Hansen
Der kan gives fem stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.